Erasmus+ Kiberbiztos iskolák

CYBERSECURITY SCHOOLS - KIBERBIZTOS ISKOLÁK

2019-1-ES01-KA229-064699_3

Megvalósítás ideje: 2019. szeptember 1. - 2022. augusztus 31.

 

A Kiberbiztos iskolák projekt fő célja a bevált gyakorlatok cseréje hat európai ország között a tanulók biztonsága és magánéletének védelme terén. Megszervezzük és megvalósítjuk az első nemzetközi kétnyelvű kiberbiztonsági kongresszust, megosztjuk a bevált gyakorlatainkat és közzétesszük a Conference Proceedings Cybersecurity kiadványt. Megvalósítjuk a kibermentorok képzését, azaz olyan kicsi, vegyes csoportokban szervezett tanulók, akik a hálózat védelmének és biztonságának témáján dolgoznak.

A projekt néhány témája: A mobil eszközök egészséges használata, a nemi alapú zaklatás az interneten, a sztereotípiák és a szexista nyelv az interneten, a magánélet védelme az interneten, az internetes zaklatás helyzeteinek megelőzésére és leküzdésére szolgáló technikák, fenyegetések vagy zsarolások az interneten.

 

A projektben résztvevő országok:

Spanyolország (Merida város)

Törökország (Fethiye)

Románia (Galanesti)

Olaszország (Pescara)

Lengyelország (Poznan)

Magyarország (Makó)

PROJEKTPARTNER ISKOLÁK:

1. CEIP Ciudad de Mérida (ESP) - koordinátor

2. Scoala Gimnaziala "Samson Bodnarescu Gălăneşti (ROM)

3. Szkola Podstawowa nr 88 w Poznaniu (POL)

4. Fethiye Ortaokulu (TUR)

5. Istituto Comprensivo Pescara 7 (ITA)

6. Szent István Egyházi Általános Iskola és Kollégium Makó (HUN)

 

FŐ CÉLOK:

1.         JÓ GYAKORLATOK MEGOSZTÁSA

2.         KIBERMENTOROK KÉPZÉSE

3.         AZ I. KIBERBIZTONSÁGI KONFERENCIA MEGRENDEZÉSE

 

A projekt hatásai iskolánkban:

  • Bevont tanulók (8a, 8b) – 29 fő
  • Bevont tanárok (4-6 fő)
  • Angol nyelvórák szülők kiscsoportjának és tanárok kiscsoportjának
  • Felkészülés az utazásokra
  • A makói találkozó szervezése és lebonyolítása

Erasmus nemzetközi találkozón jártunk Olaszországban

Pescara, 2021.11.22-26.

Erasmus nemzetközi találkozón jártunk Olaszországban

Rendkívül izgalmas előzmények után a Szignum küldöttsége is részt vehetett a Kiberbiztos iskolák című Erasmus+ projekt harmadik nemzetközi találkozóján, amelynek házigazdája az olaszországi Pescara város 7. számú általános iskolája volt. Az izgalmakat sajnos még mindig a koronavírus okozza, hiszen alig egy hónappal a találkozó előtt jelent meg egy rendelet, miszerint szervezett külföldi utazásra tanulókat csak szigorú feltételekkel, külön engedéllyel lehet vinni. Szinte az esélytelenek nyugalmával küldtük be a kérvényünket a minisztériumba, és már-már elsirattuk az utazásról szőtt szép álmainkat, amikor megérkezett a kedvező válasz. Ezután megújult lendülettel, a négy nyolcadikos tanuló kitörő lelkesedésével készültünk az előttünk álló nagy kalandra.

November 19-én este indultunk repülővel Rómába, és éjfél után érkeztünk meg a hétvégi szálláshelyünkre, ahonnan a „római vakáció” ideje alatt a városnéző sétáinkat indítottuk.

Szombat reggel gyorsan rendeztük sorainkat, és máris indultunk a Vatikáni múzeumba, ahol kétórás idegenvezetéssel jártuk be a pápai állam legjelentősebb gyűjteményeit. Lélegzetvisszafojtva, egyik ámulatból a másikba esve kapkodtuk a fejünket, hiszen a szemünk előtt elevenedtek meg a korábban csak a tankönyvek lapjairól ismert festmények és szobrok. Az élménytől szinte kábultan sétáltunk ki megpihenni a Vatikán kertjébe, majd képeslapot adtunk fel az iskolánknak és családjainknak. A Szent Péter téren sorba álltunk a székesegyházba való bejutásért. Megérte a türelmet, mert tényleg lenyűgöző látvány és felemelő érzés a világ legnagyobb keresztény templomában sétálni. A hatalmas templomban számtalan lenyűgöző részt fedeztünk fel, de szakítottunk kis időt egy rövid imára is. Úgy döntöttünk, hogy felmegyünk a bazilika kupolájába, ami nem is volt egyszerű vállalkozás, hiszen kb. 500 lépcső vezet a legfelső szint kilátójába. Az ott elénk táruló látvány viszont minden fáradságért kárpótolt bennünket, mert Róma a magasból is fenséges város.

A Vatikánból kilépve leültünk, hogy elfogyasszunk egy igazi olasz pizzát, majd folytattuk sétánkat a Tevere partján, ahol megcsodáltuk az Angyalvárat. Mire átsétáltunk az egyik hídon a folyó túloldalára, lassan beesteledett, de a Panthenon kivilágítva is nagyon szép. Onnan a három út találkozásánál megépített Trevi-kúthoz sétáltunk, ahol az esti forgatagban alig lehetett odaférkőzni ehhez a csodálatos és látványos alkotáshoz. Az este utolsó látványossága az ún. Spanyol-lépcső és környéke volt. Metróval mentünk a szálláshelyünkre, és fáradtan mentünk aludni, mert másnapra is volt tervünk Rómában.

Vasárnap sem maradtunk sokáig ágyban, mert Róma talán legikonikusabb ókori épületébe, a Colosseumba sétáltunk. Amikor beléptünk az impozáns árkádok alá, alkalmunk volt megtekinteni a szépen berendezett kiállítást, felmenni az emeleti részekre, és egész közelről megvizsgálni a hajdani küzdőtér alatti járatokat is. A Colosseumban felelevenítettük tanulmányainkból az ókori oszlopfők típusait, és a korinthoszi oszlopfőre jó pár szép eredeti példányt is láthattunk. A gladiátorok egykori küzdőhelyének tőszomszédságában Constantinus császár diadalívét járhattuk körbe, aki az egész birodalom területén hivatalos vallássá tette a kereszténységet. A következő állomás az ókori Róma városmagja, a Forum Romanum romjai voltak. Itt megpróbáltuk felidézni, hogy hajdan a kövek és épületmaradványok helyén milyen gyönyörű épületek, templomok és paloták között sétálhattak a római szabad polgárok, hogy a piactéren megvitassák a birodalom aktuális híreit, eseményeit. Szerencsére néhány épület még egész jó állapotban megtekinthető, ez sokat segített a hiányzó részek elképzelésében.

A történelmi séta után már csak egy ebédre maradt időnk Rómában, ami után fogtuk nehéz csomagjainkat, és busszal indultunk az Erasmus találkozó helyszínére, az Adriai-tenger partján található Pescara városába. Az Appennineken át vezető út fenséges látványt kínált, legalább is az utazás első szakaszában, amíg be nem sötétedett. Este elfoglaltuk a szálláshelyünket, ami nagyon jó helyen volt: közel a tengerhez és a vendéglátó iskolához is.

A nemzetközi találkozó első napján izgatottan sétáltunk a házigazda iskolába. A kapun belül kedves üdvözlő táblák fogadtak bennünket, az iskola folyosóján pedig az Örömódát játszották el a helyi tanulók. A megnyitón minden nemzet bemutatta angol nyelvű prezentációját, közben szép dalokat és szavalatokat adtak elő a helyi tanulók. A mi tanulóink is ügyes előadóknak bizonyultak.

Ebéd után rövid pihenőnk volt a szálláshelyen, majd indultunk Pescara városházára, ahol a helyi vezetők, a sajtó és sok vendég előtt mutattuk be a projektet. Kedden a Pescarától nem messze található egyetemen jártunk Chieti városban. Két előadást hallgattunk meg az ún. „hiperkonnektivitás” témájában, és elgondolkodtató filmrészletben élhettük át azt a felelősséget, amit egy megosztáskor kell éreznünk jól végiggondolva az esetleges következményeket. A délutáni program a chieti egyetem természettudományi múzeumában folytatódott. A fárasztó program után a lengyel csoporttal vacsoráztunk, és jó volt látni, ahogy a két ország gyerekei felszabadultan osztják meg élményeiket a nap végén.

Szerdán a kiberbiztonsági konferencián való részvétel volt a délelőtti programunk, amit az Aurum nevű helyi rendezvényközpontban tartottak. A három előadást középiskolai tanárok tartották, és nagyon hasznos, kifejezetten gyakorlatias tippeket, tanácsokat hallottunk, illetve sok játékkal tették érdekessé az órákat. Az első előadó arra világított rá, hogy mennyire behálózott világban élünk, és hogy milyen sok adatot generálunk a digitális térben tudtunk és akaratunkon kívül. Kiemelte, hogy a valós kapcsolatok mennyire fontosak minden ember számára. A második előadó online előadást tartott a digitális lábnyomról, a harmadik pedig a túlzásba vitt számítógép használat káros hatásairól beszélt. Végül egy Kahoot! játékban ismételtük át az előadások fontosabb megállapításait.

Délután Abruzzo régió múzeumába látogattunk, ahol egy fiatal vezető kalauzolt bennünket a térség történelmét, kultúráját és hagyományait bemutató kiállításon. A haza vezető utunk sem volt egyhangú: a helyi iskola tanulói tartottak idegenvezetést a város fontos épületeinek bemutatásával. Csütörtök a gyerekek két csoportban felváltva vettek részt robotika és virtuális valóság témájú foglalkozásokon. Ebéd előtt a város konzervatóriumának hallgatói adtak könnyűzenei válogatás koncertet. Igazán jó hangulatot teremtettek, a végére sokan táncra is perdültek.

Ebéd után buszra szálltunk, és a Róma felé vezető úton indultunk el Sulmona, egy hegyvidéki kisváros felé. Utunk hófedte hegycsúcsok között vezetett. Sulmonát különlegessé a középkori akvadukt épségben látható vonulata teszi, valamint az, hogy a város szülötte Ovidius Naso, akinek a szobrát a főtéren találjuk.

A pénteki nap a zárásról és búcsúzásról szólt. A helyi tanulók énekkarának műsorát hallgattuk meg a továbbiakban, majd a kibermentorok is előadták, amivel készültek. Végül a tanúsítványok kiosztása következett, ami után ebédeltünk, és elköszöntünk a házigazdáktól meg egymástól is. Érzelmekkel teli jelenetek voltak ezek, ahol a tanárok is könnyeket hullajtottak a búcsú pillanataiban.

A hazaúton minden rendben zajlott, és fáradtan ugyan, de élményekkel, tapasztalttal, új ismeretekkel és barátságokkal gazdagodva tértünk haza.

A Kiberbiztos iskolák c. projekt harmadik nemzetközi találkozója így teljes sikerrel végződött. A Rómában eltöltött két nap alatt rengeteg látnivalót bejártunk, az egyetemes kultúrtörténet alapművei közül megtekinthettünk jó néhányat, egyházi iskolaként közelről megismerhettük katolikus vallásunk központját, láthattuk az ókori Róma ikonikus épületeit, és tipikus olasz ételeket fogyasztottunk. A Pescarában megvalósult nemzetközi találkozón pedig több célunk is megvalósult:

- Újra személyes részvétellel rendezett projekt eseményen vehettünk részt, és ez rendkívül nagy szó, tekintve, hogy a pandémia miatt majd két év után folytatódhatott az együttműködésnek ez a hatékony formája.

- A kiberbiztonság témájában színvonalas egyetemi előadások, konferencia és foglalkozások vártak bennünket, inspiráló ötleteket, jó gyakorlatokat ismertünk meg, melyek eredményeit igyekszünk bevinni és elterjeszteni a Szignumban is.

- A résztvevő tanulóink gyakorolhatták angol nyelvi ismereteiket, jól helytálltak az idegen nyelvi kommunikációs helyzetekben, önbizalmuk és problémamegoldó készségük is fejlődött.

- A kollégákkal elkezdtük tervezni a február végén esedékes makói nemzetközi találkozó programját, mégpedig érzékenyen figyelve az éppen zajló találkozó tapasztalataira.

 

Iskolánkból résztvevők:

Puskó Petra Maja, Seres Tamás, Tamás Enikő, Weszely Mária Sarolta (8.a osztály)

Kádárné Varga Szabina Klára, Takácsné Kádár Erika, Gulyás Attila (kísérőtanárok)

2. Erasmus virtuális mobilitás (Törökország)

2021. május 19-21. között hat iskola tanárai és tanulói kapcsolódtak be abba a nemzetközi projekttalálkozóba, melynek ezúttal a török iskola volt a szervezője. A szignumosokon kívül török, lengyel, román, olasz és spanyol részvevőkkel zajlott a találkozó.

Az első napon az ilyenkor szokásos bemutatkozók zajlottak, melyen a török iskola tanárai énekeltek, megismertük városuk, Fethiye nevezetességeit és táncait. A Szignum nyolc hetedikes tanulója is ügyesen oldotta meg az angol nyelvű prezentáció előadását.

Rövid szünet után máris áttértünk a találkozó szakmai részére. Online foglalkozás keretében ismerkedtünk meg a legnépszerűbb, ingyenesen használható Web 2.0 alkalmazásokkal. A sok bemutatott, kooperatív tanulásra kifejlesztett online felület között jónéhányat ki is próbáltunk. A résztvevők lelkesen fedezték fel a Padlet, Mentimeter, Postermywall, ToonyTool, Quizizz és a többi remek alkalmazás lehetőségeit.

A napot egy Törökországról szóló érdekesség gyűjtemény megtekintésével zártuk.

A második napon a Scratch nevű játékfejlesztő felületről tartott foglalkozást egy szakember. A gyerekek körében népszerű alkalmazás játékos módon ismerteti meg velünk a programozás alapjait.

Később a projekt hatásait értékelő kérdőívet töltöttünk ki, illetve az iskolák kibermentor tanulói mutatták be prezentációikat. Iskolánkat Siket Mira Liliána és Kis Ramóna képviselte a szignumos tanulók videójátékozással kapcsolatos szokásairól készített felmérés bemutatásával.

A záró napon folytattuk a Scratch-en a programozást, előadást hallgattunk az eTwinning és a TwinSpace használatáról, és megvitattuk a soron következő jó gyakorlat témáját.

A napot egy játékos, vidám, ugyanakkor érzelmektől és megható szavaktól sem mentes záró ünnepséggel fejeztük be.

Összességében elmondhatjuk, hogy a második virtuális találkozó jól sikerült, a résztvevők sokat tanulhattak a felkínált témákból. A találkozó virtuális jellegéből következően sajnos előfordultak technikai nehézségek, de a projekt életének és hatásainak magas színvonalon való tartása végett kétség kívül szükség van rá. Reméljük, a vírushelyzet lecsengése után őszre lehetőségünk lesz immár személyesen is találkoznunk a távoli iskolák tanulóival és tanáraival.

Iskolánkat a három nap folyamán a következő tanulók képviselték: Bartha Ágota Flóra, Juhász Laura, Kis Gabriella Luca, Kis Ramóna, Siket Mira Liliána, Tamás Enikő, Vizi Gréta, Weszely Mária Sarolta

Munkájukat Dulka Árpád és Gulyás Attila tanárok koordinálták.

 A program a 2019-1-ES01-KA229-064699_3 számú „Cybersecurity Schools” c. Erasmus+ projekt keretében valósult meg.

1. virtuális mobilitás a makói Szignumban

Hat ország nemzetközi találkozójának voltunk házigazdái

2021. március 2-4. között hat iskola tanárai és tanulói kapcsolódtak be a munkába; a szignumosokon kívül török, lengyel, román, olasz és spanyol részvevőkkel zajlott a találkozó. 

- Az első napon a megnyitó ünnepség keretében megismerhettük egymást, illetve bemutattuk országainkat és iskoláinkat. Tanulóink segítségével virtuális városnézést tartottunk Makóról - tájékoztatott Gulyás Attila. Iskolánk pályázati referense elmondta: a második és harmadik nap a szakmai munkáé volt: Dr. Baracsi Katalin internetjogász tartott online foglalkozást, illetve jó gyakorlatok alkalmazását és megosztását végezték a bevontak. 

A Digitális koktél című online workshop keretében népszerű applikációkat és számítógépes játékokat kellett felismerni a logóik alapján, illetve népszerű applikációkat és számítógépes játékokat kellett felismerni a logóik alapján. A diákok hozzászólásaiból az derült ki, hogy felelősen használják az applikációkat, a biztonsági beállításokra és ezen belül a láthatóságra nagy hangsúlyt fektetnek. A játékidő kapcsán igyekeznek időkereteket felállítani már saját maguknak.

A második workshopban az internet kockázatai közül a cyberbullying, azaz az online bántalmazás formáival ismerkedtünk. Az előadás fókuszában a bántalmazás felismerése, megelőzése és a segítségnyújtás és segítségkérés állt.

Nagyon népszerű volt a digitális lábnyom témájáról készített Kahoot! játék, mely során sokat tanulhattunk a személyes adataink védelméről, és az online térben ránk leselkedő veszélyekről.

A három napos rendezvény záró eseményén a résztvevőknek járó tanúsítványok ünnepélyes "kiosztása", a digitális fényképalbum fellapozása, és a búcsúzkodás érzelmes szavainak megosztása történt. 

Összességében ez az úttörő program sikeresnek bizonyult, mert a résztvevők élvezték a részvételt, aktívak voltak, bátran hozzászóltak a témákhoz, és egy évvel az utolsó nemzetközi találkozó után jó volt újra közös értékekkel gazdagítani a projektet.

A három nap során a hat országból több mint 70 résztvevő tanuló és tanár aktív részvétele és munkája mellett lezajlott találkozóra a személyes mobilitásokra vonatkozó korlátozások miatt, illetve a projekt érdemi munkájának folytatása végett került sor. Legközelebb Törökország ad otthont hasonló rendezvénynek.

A program a 2019-1-ES01-KA229-064699_3 számú Erasmus+ projekt keretében valósul meg.