ERASMUS+ mobilitások 2024-25

I. CSOPORTOS TANULÓI MOBILITÁSOK

EBBEN A TANÉVBEN GYIMESFELSŐLOKON ÉS PILAR DE LA HORADADÁBAN JÁRT 20 TANULÓNK

I./1. FELEJTHETETLEN ÉLMÉNYEK A GYIMESEK VÖLGYÉBEN

7 nap, 1640 km, 11 nyolcadikos diák és 3 pedagógus utazása – legutóbbi Erasmus projektünk tényszerű összefoglalója.

S ami a számok között van: életre szóló emlékek, tartalmas programok, alapos szervezés, csupaszív emberek, csodás természeti környezet és sok-sok napsütés. A Szignum lelkes kis csapata október közepén Gyimesfelsőlokra utazhatott és székelyföldi kincseket fedezhetett fel a 2024-1-HU01-KA121-SCG-000226305 kódjelű projektnek köszönhetően. Vendéglátóink nem voltak ismeretlenek számunkra: Erőss Márta koordinátor és a helyi diákcsapat májusban járt Makón a mobilitás keretein belül, így mindenki izgalommal várta az újbóli találkozást. A Tatros-folyó völgyében töltött napok nem csak beteljesítették, de felül is múlták reményeinket. A több mint 600 km-es utat ragyogó időjárás mellett és egyre varázslatosabb tájakon haladva tettük meg. Megállóink sorában kiemelkedett Csíksomlyó, Erdély leghíresebb búcsújáróhelye. A ferences kegytemplomban közösen imádkoztunk az út sikeréért, a benne lévő, a világ egyik legnagyobb Mária-kegyszobránál pedig mindenki személyesen is fohászkodhatott a Szűzanyához. Gyimesfelsőlok mintegy 10 km-nyi hosszú, folyóvölgyi település, amelyet gyönyörű hegyvidék övez; romlatlan, igazi falusi élet és gazdag népi hagyomány jellemez. Házigazdáink nagy szeretettel fogadtak bennünket és a náluk töltött idő alatt nem csak arra törekedtek, hogy jól érezzük magunkat, de kultúrájukból, szokásaikból is ízelítőt adtak nekünk. Diákjainkat a projektbe bevont helyi tanulók családjai fogadták be otthonukba és bizonyságot adtak a méltán híres erdélyi vendégszeretetről. Mindannyian megtapasztalhattuk azt a természetes és önfenntartó életformát, amely tisztelettel hasznosítja a természet kincseit, ápolja a hagyományokat, összefogással végzi a munkát és őrzi az értékeit. A hét folyamán jó beszélgetéseken és közösségépítő feladatokon keresztül ismerhettük meg egymást, amiket közös kirándulások is gazdagítottak. Ellátogattunk a faluval egybeépült Gyimesközéplok tejüzemébe, ahol nem csak a sajt, túró és orda készítés folyamatába nyertünk bepillantást, de meg is kóstolhattunk sokféle finom tejterméket is. A Gyimesekben töltött idő bővelkedett gasztronómiai élményekben is: többek között puliszkát, miccset, pacal- és paszulylevest, csorbát, házi kenyeret és pityókás ragut is fogyasztottunk és bár csak a magam nevében beszélek, de mindezek finomságára legyen bizonyíték az a pár plusz kiló, amivel hazatértem. Ezt annak ellenére sikerült elérnem, hogy közben kiadós sétákat tettünk: a központba és az iskolába való eljutás is mozgást igényelt, nem beszélve a kirándulásokról, amelyből minden napra jutott, akár több is. Nem túlzás azt mondani, hogy gyönyörű és különleges úti céljaink voltak. Gyimesbükk közelében a történelmi Magyarország határát, az „ezeréves határt” jelző vámházat és bunkert tekintettük meg és távolból megszemléltük a jelenleg felújítás alatt álló, Bethlen Gábor által épített Rákóczi-vár romjait. Az időutazást a gyimesközéploki skanzen megtekintésével folytattuk, amely falumúzeumként nem csak a ősi értékeket őrzi, de rendezvények helyszíneként és szálláshelyként is szolgál. Igazi természeti ritkaságokat és egyedülálló képződményeket is megcsodálhattunk az utazásunk során. Ellátogattunk a Gyilkos-tóhoz, amelyben a fatörzsek csonkjai különleges látványt nyújtottak. Nem hagytuk ki a lélegzetelállító hatású Békás-szorost sem, amelyet a legdrámaibb hatású átkelőhelynek tartanak a Kárpátokban. A meredek sziklafalak tövében kiadósat túráztunk és alaposan el is fáradtunk. A legendák nyomában járva kerestük fel a Szent Anna-tavat, amely Délkelet-Európa egyetlen vulkáni krátertavaként egyedi kincsnek számít. Körbejárva sem tündérekkel, sem medvékkel nem találkoztunk, így zavartalanul gyönyörködhettünk a csodás őszi tájban. A Nagy-Csomád hegy másik kráterében alakult ki a Mohos-tőzegláp, ahol fahídon keresztül közelíthető meg az ingoványos terület. Idegenvezetőnk számos érdekességet osztott meg hamisítatlan székely humorral az itt lévő, jégkorszak korabeli növényfajokról és tószemekről. A látnivalók sorát Hargita megye közigazgatási központjával, Csíkszeredával folytattuk, amely az ország leghidegebb pontjának számít, és amelynek nevezetességeit csapatokban, szelfi-készítéssel fedeztek fel a diákok. Egy teljes napot csak a gyimesi hagyományoknak szentelhettünk: házigazdánk, André Csaba vezetésével a gyimesi csángók népviseletét, hangszereiket és táncaikat ismerhettük meg, bevezetett bennünket a különféle munkák, szokások rejtelmeibe és megkóstolhattunk hagyományos ételeket is. A kísérő pedagógusoknak ezen a délutánon alkalmuk nyílt gombászásra is, a közeli erdőben Erőss Rezső tanár úr vezetésével főként rókagombát gyűjtöttünk és közben sok érdekes, tanulságos történetet is hallottunk. Október 18-án, pénteken az Árpád-házi Szent Erzsébet Római Katolikus Líceumba látogattunk, ahol a helyi diákokkal együtt kapcsolódtunk be az „Egymillió gyermek imádkozza a rózsafüzért” kezdeményezésbe. A csángó és székely fiatalok tanulását biztosító intézmény idén ünnepli fennállásának 30. évfordulóját, és abban a megtiszteltetésben volt részünk, hogy maga az alapító, Berszán Lajos atya avatott be bennünket a létrehozás körülményeibe. A mindenki által „pap bácsinak” szólított Lajos atya közmegbecsülésnek örvend a faluban és örömmel fogadta kis csapatunkat. 

A támogatók jóvoltából mindannyian kipróbálhattuk az ország legnagyobb bobpályáját is, amely Gyimesfelsőlokon található. A 120 méteres szintkülönbség és 1200 méternyi ereszkedés valódi izgalmakat és hatalmas sikításokat eredményezett. A makóiak barátságos sportvetélkedőben is öszszemérhették ügyességüket a helyiekkel és énektudásukat is megmutathatták a Sáj-szigetnek nevezett birtokon. A házigazda Antal család kenyérsütésre és közös tábortűzre invitált meg bennünket. Az utolsó, együtt töltött estén a finom vacsorát követően adták át a hét szervezői a tanúsítványaikat és ajándékaikat számunkra. A rendkívül tartalmas, szép napokért hálával tartozunk az esemény koordinátorának, Erőss Mártának, aki rengeteg energiával, ötlettel és kedvességgel fogta össze a programsorozatot. Köszönjük, férjének, Rezsőnek a türelmet, a helyettesítéseket és az erdei kirándulást. Köszönjük a vendéglátó családoknak a befogadást, gondoskodást és biztonságot, amit a tanulóinknak nyújtottak. Hálásak vagyunk a Domokos Pál Péter Általános Iskola igazgatójának, Lefter Rozáliának a nyitottságáért, az intézmény kollégáinak a munkájukért, külön is Mihók Attila tanár úrnak a barátságért, az együttműködésért, a támogatóknak önzetlen felajánlásaikért. S mindenekelőtt szívből mondunk köszönetet a Jóistennek, hogy végig vigyázott ránk, hozzájuk és haza vezetett, hogy közös időt adott, ami alatt barátságok születhettek, a napokért, amelyek azóta is melengetik a szívünket. 

Horváth János, Varga Beáta M. Dominika pedagógusok és a résztvevő 8. osztályos diákok nevében: Szabó Anita

I./2. ERASMUS+ TANULMÁNYI KIRÁNDULÁS SPANYOLORSZÁGBAN

7.b-s tanulók utazhattak télből a nyárba,

ugyanis az Erasmus+ akkreditációs pályázatunk támogatásával 9 diákunk, 2 kísérőtanáruk meg egy szakmai látogatásra utazó kolléga részt vehettek a spanyolországi Pilar de la Horadada város CEIP Mediterráneo iskolájában rendezett egy hetes nemzetközi találkozón.

Amikor elindultunk Makóról november 23-án, itthon éppen esett a hó, a település pedig a Földközi-tenger Costa Blanca nevű partszakaszán helyezkedik el, így ott november végén is igen kellemes, 20-22 C fokos hőmérséklet várt bennünket. Csakhamar le is kerültek rólunk a kabátok, és gyorsan hozzászoktunk a pólóhoz, rövidnadrághoz. A szálláshelyünk a város főutcáján, az iskolától nem messze volt, így gyalogszerrel tudtunk eljutni vendéglátóinkhoz egy héten keresztül. A munkahetet megelőzően viszont volt egy vasárnapunk, amit teljes egészében a város és környékének felfedezésére szenteltünk. Reggel melegszendviccsel és narancslével indítottuk a napot, délben részt vettünk egy ünnepi szentmisén, délután pedig elsétáltunk a tengerpartra. A nagy hullámok és a homokos part ideális hátteret szolgáltattak mindenféle oda illő tevékenységhez: kagylót gyűjtöttünk, homokot csomagoltunk, futkároztunk a tenger habjainak szélén, a bátrabbak pedig meg is mártóztak a frissítő sós vízben. Hétfőn első ízben kerestük fel az iskolát, ahol számunkra és még egy-egy szlovák és román iskolai csoport számára különleges fogadtatást szerveztek: az iskola a három vendég ország színeivel, zászlóival és köszöntő felirataival várt bennünket. A hatalmas udvaron pedig a spanyol tanulók tánccal, énekkel és üdvözlő transzparensekkel kedveskedtek nekünk. A műsor után bejártuk az iskola termeit, a kalauzolásban a helyi tanulók jeleskedtek. Megismerhettük a modern és jól felszerelt tantermeket, az iskolarádió stúdióját, az iskolakertet, ebédre pedig spanyol ételeket kóstolhattunk a menzán. Kedden a közeli Rio Secco folyóhoz vittek bennünket, ahol a különleges természetvédelmi parkban idegenvezető segítségével megismerhettük a hely növény- és állatvilágát, a hely földrajzi múltját és a nemzeti park további érdekességeit, majd a szentjánoskenyérfa termését kibontva alkalmunk volt cserepekbe ültetni a magját. A számunkra egzotikus helyszín talán legemlékezetesebb ösvénye pedig a csupasz talpunknak épült: egy különféle természetes borítással rendelkező gyalogúton tapasztalhattuk meg a hol homokos, hol kavicsos, másutt mulcsos, majd cölöpös és végül saras szakaszok változatos talpmaszszázst nyújtó élményét. Szerdán szinte egész nap az iskolában voltunk. A három ország felváltva látogatta meg a jól előkészített állomásokat, ahol a spanyol tanárok vezetésével és a helyi tanulók aktív részvételével volt lehetőségünk alaposabban megismerni a helyi és spanyol különlegességeket. Így spanyol nyelvleckét és flamenco táncórát vettünk, a focit helyettesítő sportjátékot játszottunk, megismertük a valenciai tavaszköszöntő fesztivált, kézműves foglalkozáson vettünk részt újrahasznosított alapanyagok segítségével. Este a helyi tanulók szülei vendégeltek meg bennünket mindenféle spanyol étellel és itallal. Csütörtökön Cartagenába utaztunk, hogy egész napos kirándulás keretében felfedezzük a történelmi és kulturális örökségben gazdag kikötőváros értékeit. Pénteken a búcsúzás ideje jött el a vendéglátó iskolától. Az emléklapok kiosztása után lehetőségünk volt előadni a hazánkról, Makóról és a Szignumról összeállított bemutatónkat. Délben a városházán fogadtak bennünket, és megtekintettük a város egyetlen templomát. Az iskolai menzán elfogyasztottuk az utolsó közös ebédünket (rizses paellát kaptunk ezúttal), majd elköszöntünk az iskolától, ahol izgalmas és sok jó gyakorlatot kínáló élményben volt részünk. Ebéd után a korábban bérbe vett kerékpárokra ültünk, hogy kihasználva a kellemes időt és az estig hátralévő néhány órát, kilátogassunk a tengerparton sorakozó sópárló tavakhoz, ahol meglestük a kecses flamingókat. A parti fövenyen is elidőztünk egy kicsit, ahol még egy utolsó napozás, játék, futkározás és kinek-kinek hideg tűrő képességéhez igazodó fürdőzés volt a program. A hazautazás napja csomagolással, játszóterezéssel és szendvicsgyártással kezdődött. Délután autókkal Alicantéba utaztunk, ahol repülőre szálltunk. Már késő este volt, amikor földet értünk Budapesten, és éjfél is elmúlt, mikor megérkeztünk Makóra, szeretett iskolánkhoz, ahol a szülők már türelmetlenül várták a világjáró gyermekeket. A tanulmányi kirándulás a Szignum Erasmus+ 2024-1- HU01-KA121-SCH-000226305 azonosító számú pályázat keretében valósulhatott meg. Résztvevői Antal Bendegúz Máté, Balog Zalán, Daróczi Levente, Horváth Dóra, Igaz Noémi, Plesovszki Emma Lilla, Raffai Jázmin Szilvia, Szabó Gergely Henrik, Székelyhidi Noémi Rebeka voltak a 7. b osztályból, kísérőtanáraik pedig Borsosné Majoros Melinda, Gulyás Attila voltak. Kerekesné Dócs Nikoletta tanárnő a csoport tagjaként szakmai látogatáson vett részt ugyanott.

 

Végezetül néhány gondolat, visszaemlékezés az utazáson részt vett tanulók tollából: Ahogy beértünk az iskolába, egy óriási Naprendszer volt díszítésként kirakva, ami nagyon szép volt. A nagy udvaron rengeteg kosárlabda palánk, foci kapu és még sok minden érdekes volt. Amikor odaértünk, a gyerekek és az ottani tanárok magyar, szlovák és román színekben köszöntöttek minket, valamint tánccal és zászlókat lobogtattak. Készültem angolból, és tudtam kommunikálni angolul az ott lévő diákokkal. Szerintem ez egy nagyon jó kirándulás volt, és máskor is szívesen részt vennék hasonló tanulmányi kiránduláson más országokban is. (Igaz Noémi) Az iskola véleményem szerint furcsán szép és egzotikus volt. Ott a gyerekek 9-kor jöttek iskolába, és akár 14:30- kor el is mehettek haza. Azt vettem észre, hogy mindenki örömmel és bizalommal jött az iskolába. Pénteken magkapuk az okleveleket, és elbicikliztünk megnézni a flamingókat. Amikor mindenki kibámészkodta magát, akkor még egyszer és utoljára elmentünk a tengerpartra, ahol sokan bemerészkedtek fürdeni, de volt, aki csak kagylókat gyűjtött. (Horváth Dóra) Ott az ebéd (menza) nekem nem ízlett, de az ottaniak jóízűen ették. Ez amiatt is lehetett, mert Magyarországon kevés halat, tengeri állatot eszünk. (Antal Bendegúz Máté) Azt tapasztaltam, hogy hasonló módszerrel tanulnak, mint mi, de ott csak 6 osztályból áll az általános iskola, és a követelmények mások, mint nálunk. Megismerkedtem egy idegen nyelvvel, egy kis önállóságot, bátorságot tanultam. Talpraesettebb, bátrabb, nyitottabb lettem a világgal szemben. Ez egy fantasztikus utazás volt. Köszönöm, hogy részt vehettem benne. Mindenkinek elmesélem, és remélem, hogy máskor is részese lehetek egy ilyen kalandnak. (Daróczi Levente) Amikor először mentünk az ottani iskolába, mindenki nagyon kedves volt és kérdeztek minket. Az iskola nagyon szép és modern volt. Érdekes termek is voltak, nekem az egyik kedvencem a robotika terem volt. Elég nagy udvaruk volt, és hosszú szünetek. Az ottani élmények sokat tettek az életemhez, nagyon jót tett ez az egy hét, hálás vagyok, hogy részt vehettem egy ilyen utazáson. (Plesovszki Emma Lilla) Nagyon tetszett az iskola. Az épülete nagyon szép, színes és díszes volt. Nagy udvarral és rajta számos udvari játékkal volt felszerelve. Sokkal hosszabbak a szünetek. A tanulók szorgalmasak, figyelmesek és aktívak voltak az órákon. A gyerekek és a pedagógusok is nagyon kedvesek és segítőkészek voltak. Rengeteg különleges ételt kóstolhattunk meg, ami számomra nagyon finom volt. Nagyon tetszett az iskolalátogatás, máskor is szívesen részt vennék hasonló tanulmányi kiránduláson az osztálytársaimmal és a kedves tanárainkkal. Igyekszem jól tanulni, hogy máskor is lehetőségem legyen hasonló utazásokon részt venni. (Székelyhidi Noémi Rebeka) Azt vettem észre, hogy a gyerekek szeretnek iskolába járni, ami érthető is, mivel az ottani gyerekek nem írnak dolgozatot, nem felelnek, és nem kapnak házi feladatot. Csak félévkor és év végén egy felmérőt. Az is meglepő volt, hogy találkoztunk egy magyar fiúval, akit Botondnak hívtak. (Balog Zalán) Közreadta: Gulyás Attila tanár úr

II. SZAKMAI LÁTOGATÁSOK (JOB SHADOWING)

EBBEN A TANÉVBEN NÉGY TANÁRUNK VETT RÉSZT SZAKMAI LÁTOGATÁSON KÜLFÖLDI ISKOLÁKBAN

Iskolalátogatás Alcanizban, Spanyolországban

Takácsné Kádár Erika tanító, angol nyelv szakos tanár beszámolója

Egy Erasmus+ pályázat (2024-1-HU01-KA121-SCH-000226305) keretében 2024. október 21. és 25. között a spanyol Palmireno Kéttannyelvű Általános Iskolát látogattam Alcanizban. A város 16000 lakosú, csendes, hegyvidéki jellemzőkkel rendelkező kisváros. A lakosságra jellemző az elöregedés és a növekvő betelepülő külföldiek jelenléte. A városka élete azonban hordozza a tipikus spanyol jellemzőket, mint a szieszta, napi többszöri könnyedebb étkezés, reggeli kávézás kávézóban és az esti közös vacsorák a barátokkal, családtagokkal. 

 Az iskolalátogatás célja volt az idegen nyelv oktatásuk és működésük megismerése, hiszen ez a növekvő számú nem spanyol anyanyelvűek oktatása miatt is szükségszerű. A kollegák és a gyerekek is nagyon kedvesen fogadtak. Vendégszeretetük példátlan. Betekintést nyertem az óvodai és az általános iskolai osztályok működésébe. Az oktatásukra jellemző, hogy projekt módszerrel, tankönyv nélkül dolgoznak, tömbösített tananyaggal. A szemléltetés és a tevékenykedtetés minden órán megjelenik. A füzetekbe egy beragasztott tanagyag kerül először, amit azután gyakorlás követ. Az idegennyelv oktatásra jellemző a hangoztatás és a szövegkörnyezetben való gyakorlás.  Nagy hangsúlyt fektetnek a csoportmunkára és az együttműködésre. Az angol nyelvet minden évfolyamon, már az óvodától kezdve oktatják magas óraszámban különböző tantárgyakon keresztül, mint természetismeret, irodalom és különböző készségtantárgyak. A korai szakasztól már mondókákon és dalokon keresztül tanítják az idegen nyelvet, nagy hangsúlyt fektetve a hangoztatásra és a mássalhangzók tömörödésére.  A tanítás reggel 9-től délután 2-ig tart. Délután már csak felügyelet van. Az órák másfél órás tömbökben vannak, így a gyerekek 45 perc után csak helyszínt változtatnak vagy mennek rögtön a következő tanórára. Délben van egy hosszabb, félórás szünet, amikor az udvaron tudnak játszani vagy étkezhetnek is a gyerekek. 

A kollegák a szabadidős programokban is segítőkészek voltak. Az egyik délután megmutatták Alcaniz nevezetes helyeit. A városnézés közben egy gyönyörű templom, kastély és vár majdnem eredeti állapotában tűnt fel a várost körülölelő dombok között. Egy másik alkalommal elvittek a közelben levő Valderrobres nevű kis faluba.  Itt is gyönyörű, régi pompájában tündöklő vár és templom ékeskedett a dombtetőn a folyó mellett. Mindkét város eredeti szépsége magával ragadó. 

A spanyol vendégszeretetet és a különleges ízvilágot a kollegákkal közösen eltöltött vacsora alkalmával is megtapasztaltam. Az együtt töltött idő alatt ízelítőt kaptam a spanyol emberekre jellemző vidám, élettel teli, hangos és sok-sok nevetéssel fűszerezett szórakozásból, közös időtöltésből.  A különleges ételeken keresztül, a helyi termelők borain át minden az élet szeretetéről árulkodott. 

Az iskolalátogatás nagyon hasznos volt számomra, mert ízelítőt kaphattam egy mediterrán életstílusú iskola életéből, a nyelvoktatás hasznosságáról már a korai életkortól kezdve. Az angol, mint egyetlen kommunikációs eszköz sikeres használata, a projektalapú természetismeret és az egyéb tantárgyak angol nyelven való tanítása megerősítette bennem az idegen nyelv oktatásának fontosságát. 

Külföldi szakmai látogatáson járt egyik tanárunk

Kerekesné Dócs Nikoletta természetismeret és informatika tanár, osztályfőnök beszámolója

2024 októberében lehetőségem nyílt részt venni egy Erasmus+ job shadowing mobilitáson a spanyolországi CEIP Mediterráneo általános iskolában, Pilar de la Horadadában. A program célja az volt, hogy betekintést nyerjek egy másik európai iskola mindennapjaiba, és megismerjem az ott alkalmazott innovatív, közösségközpontú pedagógiai gyakorlatokat. Már az utazás előtt igyekeztem felkészülni: tanulmányoztam a spanyol iskolarendszert, a fogadó intézmény pedagógiai programját, valamint néhány alapvető spanyol kifejezést is megtanultam, hogy könnyebben kapcsolódhassak a diákokhoz és a kollégákhoz.

A hét első napján a fogadó iskola tanárai rendkívül nyitottan és barátságosan fogadtak. Megismerkedtem az iskola épületével, a diákok életével, majd egy spanyol nyelvi és kulturális workshopon is részt vettem, ahol játékos formában tanultunk flamenco táncot és alapvető kifejezéseket. Már ekkor érezhető volt, hogy a spanyol pedagógusok nagy hangsúlyt fektetnek az élményszerű tanulásra és a közösségi élményekre.

A következő napokban különböző órákat és interdiszciplináris workshopokat figyelhettem meg: a robotika, az újrahasznosítás és a drámapedagógia integrált oktatása inspiráló élményt nyújtott. A tanárok bátran alkalmaznak projektalapú tanulási módszereket, és a diákok aktív részvételére építenek. Különösen hasznosnak találtam a Sierra Escalona természetvédelmi területre szervezett terepgyakorlatot, ahol a gyerekek játékos feladatokon keresztül tanultak a környezetvédelemről és a fenntarthatóságról.

A hét során lehetőségem volt részt venni egy interkulturális vacsorán is, ahol spanyol családokkal beszélgettem a közösségi élet szerepéről az iskolában. Ez a találkozás megerősített abban, mennyire fontos a családok bevonása az iskolai életbe, és hogy az oktatás a közösség egészének felelőssége. A program zárásaként Cartagenába látogattunk, ahol történelmi helyszínek – például az ARQUA múzeum és a Concepción vár – segítettek jobban megérteni Spanyolország gazdag kulturális örökségét.

A mobilitás során mind az öt tanulási célomat sikerült elérnem: fejlődtem pedagógiai és interkulturális kompetenciáimban, bővült a nyelvi tudásom, és számos új ötletet hoztam haza a tanóráim megújításához. A tapasztalatok hatására még nagyobb hangsúlyt kívánok fektetni a projektalapú tanításra, a drámajátékokra, valamint a tanulók aktív bevonására.

Hazatérésem után nyitott órát és bemutatót tartok kollégáimnak, hogy megosszam a látott jó gyakorlatokat, és közösen gondolkodjunk azok beépítéséről a Szignum Iskola mindennapjaiba. Biztos vagyok benne, hogy ez a szakmai út nemcsak engem, hanem iskolánk közösségét is gazdagítja – hiszen minden új tapasztalat egy újabb híd Európa iskolái között.

III. SZAKÉRTŐ FOGADÁSA

POZITÍV FEGYELMEZÉS TRÉNING NADINE GAUDIN VEZETÉSÉVEL

2024.08.21-23. Között Nadine Gaudin nemzetközileg elismert francia pozitív fegyelmezés tréner tartott három napos továbbképzést a Szignum nevelőtestülete és a téma iránt érdeklődő szülők számára.

 

 

IV. EGYÉNI MUNKATÁRSI TOVÁBBKÉPZÉSEK

A SZIGNUM TANÁRI KARÁBÓL IDÉN 14-EN JÁRTAK KÜLFÖDI TOVÁBBKÉPZÉSEN

Tanár neveOrszágVárosKurzus címeUtazás ideje
Győrfi József TiborMáltaVallettaBullying Prevention and EdTech for a Wholesome School Environment2025.07.21-26.
Győrfi József TibornéMáltaVallettaBullying Prevention and EdTech for a Wholesome School Environment2025.07.21-26.
Gulyás AttilaSzlovéniaLjubljanaAI and the 6Cs for Future-Ready Teaching2025.07.14-19.
Gulyásné Auffenberg NoémiSzlovéniaLjubljanaAI and the 6Cs for Future-Ready Teaching2025.07.14-19.
Nyúl PatríciaFinnországHelsinkiIntroduction to the Finnish Education Model2025.07.07-12.
Hudákné Vizhányó GyöngyiFinnországHelsinkiIntroduction to the Finnish Education Model2025.07.07-12.
Szalainé Bálint RózsaFinnországHelsinkiLearning Outside the Classroom in Finland2025.07.07-12.
Polgárdiné Lengyel OrsolyaCsehországPrágaIntegrating AI in the Classroom With Critical Thinking2025.07.21-26.
Baloghné Kovács ÉvaAusztriaSalzburgArt experiences in the mountain area (25hours)2025.07.27-30.
Kádárné Varga Szabina KláraPortugáliaPonta DelgadaTransforming Education with 8C's2025.07.20-25.
Takácsné Kádár ErikaPortugáliaPonta DelgadaTransforming Education with 8C's2025.07.20-25.
Mészáros IldikóSpanyolországTenerifeIntegrating Outdoor Learning Across Subjects2025.07.28-08.01.
Varga BeátaGörögországRodoszClimate Change Education: Strategies for All Educators2025.07.07-12.
Nagy Tímea NoémiHorvátországDubrovnikCultural heritage education: Experiential learning on the case study of Dubrovnik, Croatia2025.08.11-15.
Nagy Tímea NoémiPortugáliaFunchalEducation For Sustainable Living2025.07.20-25.

MÁLTA A CSODÁK SZIGETE

Győrfi József Tibor és Győrfiné Mónika beszámolója

2025. július 19-27-ig, ketten vettünk részt az Erasmus+ nyári pedagógus képzésén, Máltán. A tanfolyam témája a Bullying Prevention and EdTech for a Wholesome School Environment - Zaklatás megelőzése és oktatástechnológia (EdTech) az egészséges/pozitív iskolai környezetért. A kurzuson két fő problémával foglalkoztunk, amelyekkel a pedagógusok manapság szembesülnek az iskolákban: az egyik az egészséges tanulási környezet megteremtésének szükségességével, a zaklatás és a diszkrimináció megelőzésének szemszögéből. A másik téma az oktatási technológia – IKT — hatékonyabb használatáról szólt. A képzésen megismert módszerek közül többet is lejegyeztünk, ezekből merítünk majd napi munkánk során is. A tanfolyam vezetőjétől és a többi kollégámtól is több jó módszertani ötletet sikerült gyűjteni. A tanítási órákon bármikor tudjuk használni a játékos, készségeket fejlesztő gyakorlatokat, stresszoldó feladatokat. Munkánk során nagyobb hangsúlyt tudunk fektetni arra, hogy a tanulóink jobban megismerjék az online térben rájuk leselkedő veszélyeket. Málta több mint egy sziget, egészen pontosan egy szigetcsoport a Földközi-tenger közepén. Egy rejtett gyöngyszem és határozottan több kalandot rejt magában, mint ahogy azt a legtöbb ember gondolná. Időjárása egyik legjobb a világon, mindig süt a nap, még télen is, és a hőmérséklet soha nem esik nulla fok alá. Málta a világ legkisebb és legsűrűbben lakott országai közé tartozik. A szigetország három UNESCO Világörökségi helyszínnel büszkélkedhet, beleértve a fővárost, Vallettát, a föld alatti sírtemplomot, a Ħal-Saflieni Hypogeumot és a hét csodálatos megalitikus templomot. Több mint 7000 éves múltjával Málta tökéletes nyaralóhely minden történelem iránt rajongó számára. Málta történelme szorosan összefonódott a földközi-tengeri népek, különösen Szicília és Észak-Afrika történetével. A világ legrégebbi templomai, bronzkori kőfejtők, föníciai sírok, római villák emlékeztetnek a sziget régmúltjára. A keresztény, arab, lovagkori és brit örökség pedig a mai máltaiak életét is mélyen meghatározza. A tanfolyamok után lehetőségünk volt arra, hogy e csodás szigetet felfedezzük. A strandjai lenyűgözőek: Wuestenwinds beach – sziklás partszakasszal, közvetlen Vallettán, Balluta Bay – homokos part, Font Ghadir – ősi sólepárló medencéivel és nem utolsó sorban a Petty Bay. Meglátogattuk a Nagy Mester Palotáját, a Régészeti Múzeumot, a Művészeti Múzeumot és a Szent János Társkatedrálist. A Katedrális különlegessége, hogy Michelangelo Merisi olasz művész, azaz ismertebb nevén Caravaggio két alkotása is megtekinthető benne. A Szent Pál katakombát Mdinán néztük meg és Gozo-szigetre is elutaztunk, ahol egy kb. 3500-4000 éves templomegyüttest a Ggantiját tekintettük meg. Csodás élményekkel és szakmai tudással gazdagon tértünk haza. 

Győrfiné Mónika és Győrfi József pedagógusok

ERASMUS+ NYÁRI TOVÁBBKÉPZÉSEN JÁRTUNK LJUBLJANÁBAN

Gulyás Attila és Gulyásné Auffenberg Noémi pedagógusok beszámolója

A 2024-1-HU01-KA121-SCH-000226305 Erasmus+ pályázatnak köszönhetően 2025. július 14. és 19. között egyhetes továbbképzésen vehettünk részt Szlovénia fővárosában, Ljubljanában. Az utat autóval tettük meg, hogy útközben megállhassunk néhány látnivalónál. Így Horvátország és Szlovénia határánál megtekintettük a neanderthali ősember lelőhelyét Krapina település határában, valamint Kumrovecben Jugoszlávia nagyhatalmú elnökének és II. világháborús partizán vezérének, Josip Broz Titónak a szülőházát. A képzés előtt átruccantunk Velencébe is egy napra, Trieszt mellett pedig megálltunk egy kis tengerparti kirándulás erejéig a Rilke-sétányon a költő „Duinói elégiák” ciklusának névadó települése határában. Ljubljanában a város északi perifériáján volt a szállásunk, de nem kocsival jártunk a képzés helyszínére, hanem éltünk a jelképes 1 euróért egy hétre bérelhető közkerékpárok adta lehetőséggel. A továbbképzés az Europass Teacher Academy szervezésében hat napon át zajlott, és az „AI and the 6Cs for Future-Ready Teaching” címet viselte. Lényegében a 21. századi „készségek” alaposabb megismerésére törekedtünk, melyek a kreativitás, kritikus gondolkodás, kommunikáció, kollaboráció, karakter és állampolgári tudatosság. Számos kiscsoportos feladat során tudatosabbak lettünk a fent említett készségek fontosságát illetően. Az órák másik részében a mesterséges intelligenciát használó alkalmazásokat ismertük meg (chatGPT, perplexity.ai, claude.ai, deepseek.com, eduaide.ai, magicschool.ai, ai.invideo.io, app.heygen.com). A két egymástól látszólag távol álló téma úgy kapcsolódik mégis össze, hogy ha a Mesterséges Intelligenciát szeretnék használni, fontos és érdemes előtte tisztában lenni az úgynevezett „6C”-vel. A képzés elvégzését követően elmondhatjuk, hogy a hat készség, mely a 21. századi oktatásban egyre nagyobb szerepet kap, számunkra is fontosabbá vált. Ezeket könnyebben tudjuk beépíteni a tanítási gyakorlatunkba, hiszen közelebb állnak már hozzánk. Továbbá sokkal gyakorlottabban fogunk tudni AI alkalmazásokat használni, melyek megkönnyítik a munkánkat. A képzés órái után szinte minden napra jutott valamilyen különleges program, tartalmas elfoglaltság. Így volt alkalmunk városnéző sétát tenni helyi idegenvezető vezetésével, ő elmondta, hogy Ljubljana 2016-ban elnyerte az Európa Zöld Fővárosa címet, ami a fenntartható városi életmód iránti elkötelezettségét ismerte el. A cím a város zöld kezdeményezéseinek, mint például az autómentes belvárosnak, a kiterjedt kerékpárút-hálózatnak is köszönhető. Egy másik alkalommal városnéző kisvonaton jártuk körbe Ljubljana nevezetes helyeit, sőt még sétahajózni is elvittek bennünket a szervezők. A kurzus lezárását követően nem siettünk egyből haza, hanem kétnapos kitérővel bejártunk a kis ország gyönyörű természeti kincsei közül néhányat: a Vintgar-szurdokot, a Bledi -tavat, a Bohinji-tavat és Ákos fiunkkal egy egész napos hegymászó túra keretében a csodás hét tó völgyén keresztül meghódítottuk a Júliai-Alpok legmagasabb hegyére, a Triglavra vezető út egy szakaszát. A szlovéniai továbbképzés és a hozzá szervezett kirándulások felejthetetlen élményekkel és hasznos ismeretekkel töltöttek fel bennünket az új tanévre.

KÉPZÉS HELSINKIBEN 5-EN, 4 KERÉKEN, 13 ORSZÁGON ÁT

Nyúl Patricia M. Fidelis nővér, Hudákné Vizhányó Gyöngyi és Szalainé Bálint Rózsa tanárnők beszámolója

Az Erasmus mobilitás program által júliusban lehetőségünk nyílt Helsinkibe utazni, és ott továbbképzéseken részt venni. Az utat autóval tettük meg. A Szignum iskolánkból három pedagógus vett részt a kurzusokon (Nyúl Patricia M. Fidelis nővér, Hudákné Vizhányó Gyöngyi és Szalainé Bálint Rózsa). Mivel a 2025-ös esztendő Szentév, így vállaltuk, hogy utazásunk alatt minden nap részt veszünk egy szentmisén is. Az utunk július 4-én kezdődött. Az első szállásunk a lengyelországi Czestochowá-ban volt, ahol a Fekete Madonna kegyképet tekintettük meg. A következő estét már Litvániában, Sialiauban töltöttük, ahonnan reggel indultunk tovább a várostól 12 km-re fekvő Keresztek hegyére (litván Golgota), ahol mi is elhelyeztük a magunkkal vitt kereszteket. A hegy a hit, a szabadságvágy és a megszállók elleni néma tiltakozás szimbóluma, a litván nemzeti identitás emlékműve. Majd estefelé már Észtország fővárosába, Tallinba értünk, ahol megcsodáltuk az óváros csodálatos, történelmi épületeit. Felhajtottunk a „My Star” nevű komphajóra, amellyel áthajóztunk Finnországba, Helsinkibe. Az apartmanunk Helsinki kikötő negyedében volt, egy nagyon modern, kényelmes lakás szaunával. A tanfolyamok július 7-én kezdődtek el az Europass Teacher Academy szervezésében. Én a „Learning Outside the Classroom in Finland” című képzésen vettem részt. A képzés a finnországi tantermen kívüli tanulás lehetőségeit mutatta be a résztvevők számára. A hét folyamán meglátogattuk az Annantalo művészeti centrumot, ahol bekapcsolódtunk foglalkozásokba, másnap délelőttünket a Központi Könyvtáraban az Oodi-ban töltöttük, majd a Helsinki City Múzeumot is meglátogattuk. Ezek a múzeumok teljesen gyermekbarátok, mindent meg lehet érinteni, a kiállított játékokkal lehet játszani és úgy állították össze, hogy minden érzékszervünkre hasson. A következő napot a Töölönlahti parkban töltöttük. Ez egy központi park Helsinki belvárosában, amelyet kulturális létesítmények vesznek körül. Itt a parkban érdekes pedagógia játékokat játszottunk, és megismerkedtünk a „wellbeing” (jól érzem magam) érzéssel. Megtanultuk, hogy milyen gyakorlatokat végezzünk, hogy ez az érzés sokáig megmaradjon. A tanfolyam zárásaként összeállítottuk saját tanítási tervünket és átvettük az oklevelünket. Közben Fidelis nővér és Gyöngyi a finn oktatási rendszer modelljébe nyert bepillantást. A záró napon a kurzusok részvevői közösen meglátogattuk a Seurasaari skanzent, amely egy Helsinkihez közeli szigeten fekszik. Itt ősi fából készült épületek találhatók, amelyeket Finnország más részeiről hoztak át és helyeztek el a sziget sűrű erdős táján. A hét során alkalmunk nyílt a különböző főbb nevezetességeket meglátogatni, részt vettünk egy kis hajós körúton, és több nevezetes szigetre is átkompoztunk. Július 8-án, vasárnap megkezdtük a hazafelé vezető utunkat. Helsinkiből elindulva Naantaliba autóztunk és innen indultunk tovább a „Finnlines” komphajóval a svédországi Kapellskarba. Csodálatos volt a tengeren a rengeteg sziget látványa, amik mellett elhaladtunk – mint egy mozi, amiben véget nem érő természetfilmet játszanak. Az út során egyszer kikötöttünk Aland szigetén, ami egy külön ország. Majd már szárazföldön Svédországban a szállásunkig néhány órás autóút vezetett, megpihentünk kicsit Svéd szent Brigitta (Európa társvédőszentje) kolostoránál Vadstenanál. Svédországban Aneby-ben töltöttük az éjszakát, egy ismerős svéd család vendégszeretetét élveztük a farmjukon. Következő úticélunk Malmö volt. Malmöben meglátogattuk a 14. századi Szent Péter székesegyházat, a város egyik legrégebbi épületét, majd áthajtottunk a Øresund hídon. A híd 7845 méter hosszú, és Svédországot egy Dániába vezető alagúttal köti össze. Dániában, Koppenhágába érve ellátogattunk a tengerparti sétányon található kövön ülő Kis Hableány szoborhoz. Dániában szintén egy farmon aludtunk, hazafelé pedig a számtalan kastély egyikét csodáltuk meg. Harmadik kompozásunk Gedser és Rostock között volt. Berlin egyik külterületén vettünk részt egy különleges szentmisén – a békéért imádkoztunk. A következő éjszakát a csehországi Louny középkori belvárosában található apartmanban töltöttük. Másnap megismerkedtünk a történelmi városmag épületeivel és tovább autóztunk Prágába, ahol kibérelve egy „old car-t” körbejártuk a város érdekességeit, és meglátogattuk a Prágai Kis Jézus szobrot, melynek pontos másolata nálunk Makón a Szent István Király templomban is megtalálható. Prágából a németországi Neunburg vorm Wald-ba utaztunk itt találkoztunk az itt élő iskolanővérekkel és finom uzsonnával kínáltak meg minket. E falak közt élt Terézia Anya, az Iskolanővérek alapítója, itt nyílt meg az első iskolanővéri iskola. Utunk vége felé közeledve a németországi Ulmba értünk. Neu-Ulm városrészben Fidelis nővér nagynénjénél töltöttünk két éjszakát. Ulmban megmásztuk az ulmi nagytemplom tornyát, amely a világ egyik legmagasabb templomtornya. Meglátogattunk egy hatalmas barokk bencés templomot, kolostort a közelben. Utunk során az utolsó nevezetes hely a bajorországi zarándokhely, Altötting volt. Élményekkel, tapasztalatokkal gazdagon tértünk haza. „A világ egy könyv, aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el” - Szent Ágoston - A részvevők nevében: Szalainé Bálint Rózsa pedagógus

PRÁGÁBAN A MESTERSÉGES INTELLIGENCIÁRÓL

Polgárdiné Lengyel Orsolya tanárnő beszámolója

Július közepén Prágában töltöttem el egy hetet, ahol egy továbbképzésen tanultam a mesterséges intelligencia használatáról. Csehország fővárosába, a száztornyú Prágába vonattal jutottam el, és ezúttal sem egyedül mentem, mert a családom nagy része is elkísért. A továbbképzés délutánonként volt, így a délelőttöket tudtuk a város felfedezésével tölteni. Az első napon reggel egy szervezett túrára invitáltak a szervezők több tanár csoport tagjait. Az idegenvezetőnkkel bejártuk a város főbb nevezetességeit, megismertük a cseh történtelem legfontosabb eseményeit és legendáit, köztük Husz János és a husziták történetét, a prágai zsidóság tragikus sorsát, a Vencel téren állva pedig elmondta az 1968-as prágai tavasz, a rendszerváltás és Csehország és Szlovákia békés szakításának történetét. A városnéző séta a híres csillagászati óránál kezdődött, mert kora délelőtt még kevés itt a turista és nem tömegben kell megcsodálni ezt a páratlan szerkezetet. Természetesen ehhez a híres nevezetességhez is tartozik egy tragikus legenda, mert az órásmestert, aki megépítette a szerkezetet, megvakították, hogy sehol máshol a világon ne tudjon még egy ilyen órát készíteni. Az idegenvezetés egy étteremben zárult, ahol a cseh konyha ételei közül választhattunk ebédet. A hét folyamán elsősorban azokat a helyeket kerestük fel, amik gyerekek számára is érdekesek. Megnéztük a LEGO múzeumot, az illúziók múzeumát, a Nemzeti Múzeumot, és a Közlekedési Múzeumot. A továbbképzés szervezőinek köszönhetően sétahajózáson is részt vehettünk a Moldva folyón. A továbbképzésen francia, baszk, ciprusi, olasz , török és ír kollégákkal találkoztam. Magyarországról ketten mentünk, a kolléganő a kecskeméti piaristáktól jött. A képzés nagyon gyakorlati volt, a mesterséges intelligencia eszközeivel kellett feladatokat megoldani. Megtanultunk jó promtot írni, képeket létrehozni, abból képregényt alkotni, készítettünk videót, írtunk zenét, csináltunk szabadulószobát és kincskeresős játékot. A képzés során végig azt hangsúlyozta a trénerünk, Lukasz, hogy az MI egy eszköz, és nem a cél. Rengeteg feladatra felhasználhatjuk, megkönnyíti a tanárok munkáját is, de ne helyettünk, hanem nekünk dolgozzon.

NYÁRI SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS SANKT JOHANN IM PONGAU VÁROSÁBAN, AUSZTRIÁBAN

BALOGHNÉ KOVÁCS ÉVA ÉLMÉNYBESZÁMOLÓJA

Erasmus+ mobilitási projekt a SZIGNUM-ban. 8 napot töltöttem a festői Ausztriában, Sankt Johann im Pongau városában, ahol egy 4 napos képzőművészeti továbbképzésen vettem részt. A kurzus pedagógusok számára kínált remek lehetőséget arra, hogy képzőművészeti tudásukat bővítsék. Elsajátítottuk a fafaragás, faszobrászat mesterségének alapjait. Megismerkedtünk a linó metszés, fanyomat készítés technikájával, illetve dolgozhattunk egy 100 éves fa nyomda szerkezettel. Ezeket azért tettük, hogy számos használható ötletet, és praktikus feladatot alkalmazhassunk a jövőben a hatékony tantermi, vagy az azon kívüli művészeti környezet kialakításában, a Szignumban tanított vizuális kultúra tantárgyam keretében. Célom, bemutatni a kreatív képzőművészet területén megszerzett tudást a Szignum Iskola tanárainak és tanulóinak, hogy rájöjjenek, mennyire fontos a művészeti ágak szeretetének/alkalmazásának elsajátítása, a sikeres és boldog felnőtté válás útján. A külföldön eltöltött 8 nap alatt számos kedves emberrel találkozhattam, akikkel - pedagógusok lévén - rengeteg tapasztalatot cserélhettem. Továbbá, megismerkedhettem az osztrák kultúra szépségeivel, illetve az osztrák emberek vendégszeretetével.

A ZÖLD-SZIGET: SAO MIGUEL, AZ AZORI-SZIGETEK GYÖNGYSZEME

Takácsné Kádár Erika és Kádárné Varga Szabina tanárnők beszámolója

Sao Miguel, az Azori-szigetek legnagyobb és legnépesebb tagja, egy igazi természeti csoda. A szigeten július 16. és 27. között jártunk, ahol nem csak a lenyűgöző tájakban gyönyörködtünk, hanem egy hatnapos Erasmuskurzuson is részt vettünk, melynek központi témája Sir Ken Robinson „8 C” elmélete volt. Sir Ken Robinson, a neves oktatáskutató és író, az oktatási rendszerek reformjának egyik legfőbb szószólója volt. Kifejlesztette a „8 C” elméletét, amely a hatékony tanulás és a kreatív gondolkodás alapelveit foglalja öszsze. Ez az elmélet nem egy szigorú tanterv, sokkal inkább egy keretrendszer, amely segíti a gondolkodást és a tanulást. A nyolc pont, amelyek mindegyike „C” betűvel kezdődik angolul, a következő:  Kíváncsiság (Curiosity): A kérdezés és a világ megismerésének vágya minden tanulás alapja. 

- Kreativitás (Creativity): Az új ötletek létrehozásának képessége. 

- Kritikus gondolkodás (Critical thinking): A tények, információk elemzése és a megalapozott következtetések levonása. 

- Kommunikáció (Communication): A gondolatok és ötletek hatékony átadása másoknak. 

- Együttműködés (Collaboration): Másokkal való közös munka a célok elérése érdekében. 

- Összpontosítás (Concentration): A figyelem fenntartásának képessége egy feladatra. 

- Komplexitás (Complexity): A bonyolult problémák megértése és kezelése. 

- Nyugalom (Calmness): A belső béke és a kiegyensúlyozottság, amely lehetővé teszi a kreatív gondolkodást. 

Robinson elmélete szerint a tanulás egy holisztikus, azaz széleskörű folyamat, ahol a gondolkodási, érzelmi és szociális képességek összefonódnak. A „8 C” elmélet útmutatást ad arra, hogyan neveljünk olyan embereket, akik képesek a 21. század kihívásainak megfelelni, és a folyamatosan változó világban is sikeresek lenni. A tanulás és a szakmai fejlődés mellett jutott időnk arra is, hogy felfedezzük a sziget egyedülálló szépségeit. A szigettúránk során hatalmas hortenziabokrok, hortenziasövények között kanyargó utakon fedezhettük fel a sziget vulkanikus eredetű, lélegzetelállító tájait. Az egyik legikonikusabb látványosság a Sete Cidades, egy hatalmas vulkáni kaldera, amelyben két, különböző színű tó pihen: a Lagoa Azul (Kék tó) és a Lagoa Verde (Zöld tó). A sziget legendái szerint ez a két tó egy királylány és egy pásztorfiú beteljesületlen szerelmének könnyeiből fakadt. A sziget déli részén fekvő Furnas-völgy a vulkanikus tevékenység egy másik megnyilvánulása. A gejzírek és a forró vizes gőzök látványa és kénes illata a Föld erejére emlékeztet. Itt a helyiek a forró, vulkanikus talajban, az úgynevezett caldeirákban főzik a hagyományos cozido das Furnas nevű egytálételt és a főtt kukoricát. A Terra Nostra Park egy hatalmas botanikus kert a Furnasvölgyben, amely a világ legnagyobb kaméliagyűjteményéről és a vasban gazdag, barnás színű termálmedencéjéről híres. A sziget északi oldalán, a teaültetvényekkel borított területen található a híres Chá Gorreana, Európa legrégebbi és egyetlen teafeldolgozó üzeme. A teaföldeken sétálni és a finom teát kóstolgatni igazi élmény volt. Az északi part további gyöngyszemei a Ponta do Arnel világítótorony, amely a sziget legrégebbi világítótornya, és a festői szépségű Povoação település, ahol egykor a sziget első lakosai szálltak partra 1427- ben. A sziget nyugati partján fekszik Mosteiros, egy kis halászfalu, amely a lenyűgöző sziklás partokról, a tengerből kiemelkedő vulkanikus sziklaalakzatokról és a természetes medencéiről ismert. A déli parton található Vila Franca do Campo, az egykori főváros. Partjainál fekszik a vulkán kitörésekor keletkezett, ma már madárrezervátumként funkcionáló kis sziget, az Ilhéu de Vila Franca do Campo. Ponta Delgada, a sziget fővárosa is megért egy sétát. A történelmi belvárosában többek között megtekintettük a város kapuját (Portas da Cidade), a Szent Kristóf templomot, valamint felkerestük a Forte de São Brás erődöt is, melyet a 16. században építettek a kalóztámadások ellen. Az erődítmény ma is a portugál haditengerészet bázisa, és egy hadtörténeti kiállításnak ad otthont. Ponta Delgada közelében lévő Arruda Ananászültetvényen is jártunk, ahol üvegházakban nevelik ezt a finom gyümölcsöt, és lehetőségünk volt megismerkedni a termesztési folyamattal is. A Sao Miguel szigetén töltött időnk egyedülálló, felejthetetlen élmény volt, amelyben ötvöződött a szakmai fejlődés és a természeti csodák felfedezése.

TENERIFE, SPANYOLORSZÁG TALÁN LEGVÁLTOZATOSABB SZIGETE

Mészáros Ildikó tanárnő beszámolója

Egy Erasmus+-programnak köszönhetően (2024-1-HU01-KA1121-SCH-000226305) az idei nyáron a Kanári-szigetek egyikére, Tenerifére utazhattam el. Hamar kiderült: ezt a pazar szigetet már a kolléganőim közül is többen ismerik. A képzés, amire jelentkeztem, A szabadtéri tanulás tantárgyközi integrálása kurzus, remekül beleillik mesterpedagógus-pályázatom következő ötéves programjába, hiszen többségében én is iskolán kívüli programokat kínálok ez utóbbi keretében a Szignum tanulóinak. Mivel a téma a szabadtéri tanulás volt, magam is megpróbáltam minél több kulturális elemet csempészni az egyhetes képzésbe. Így történt, hogy mivel igencsak vonzódom a természethez, ellátogattam a világhírű Loro Park mellett a Jungle Parkba is, valamint szerveztem kirándulást a sziget majdnem minden pontjára. Így - még a képzés elkezdése előtt - tettem egy túrát a Teide Nemzeti Park területére, ahol egy kiváló magyar csillagász, Farkasréti György mutatta be az égbolt csodáit: a növekvő Holdat, a pár ezer és a sok millió fényévre látható csillagképeket, valamint a Tejutat, és mindezt a saját, a szigeten lévő legnagyobb magántávcsövén keresztül nézhettük és másnap hajókáztunk a Los Gigantes-sziklákhoz, ahol meg is mártóztunk az óceánban. A kurzuson rajtam kívül még egy budapesti és 8 lengyel kolléganő vett részt. Különleges feladatokat kaptunk a képzésen, melynek keretét a 17 globális fejlődési cél adta. Első külső gyakorlatunk a közeli óceánpartra vezetett, ahol élménygyűjtés keretében reflektálhattunk önmagunkra - színeket, érzéseket kellett azonosítanunk, amelyek az óceán hatására szemünk előtt és lelkünkben megjelentek. Még két látványos külső helyszín adott otthont gyakorlati képzésünknek: egyik a helyi piac, másik pedig egy közeli botanikus kert. A piacon párokban, a botanikus kertben két csoportban dolgoztunk: különféle megadott szempontokat szem előtt tartva kellett karbonlábnyomra és újrahasznosításra, szemetelési szokásokra és öko-magatartásra vonatkozó következtetéseket levonnunk az áruk esetében. A parkban különböző kihívásoknak kellett megfelelnünk: őshonos és invazív fajokat keresni, növényi megbetegedéseket felismerni a növények között, jól karbantartott zöldfelületekre vonatkozó megfigyeléseket tenni… A képzés zárásaként pedig mindenki bemutatott egy jógyakorlatot vagy játékot, amivel gazdagítani tudja iskolai módszertani kincsestárát. Én - drámapedagógusként - egy elméleti háttér felvázolása után a szakértői játékot választottam, ahol egy elképzelt osztálykirándulást követően (Szegedi Vadaspark) - fókabemutató után kerekasztal-beszélgetésen vannak jelen az Újságíró, a Vadász és az Állatkerti igazgató. Az interaktív játék nagy tetszést aratott, a szerepekre gyorsan akadtak jelentkezők és sokat derültünk a szereplők vitáján. A képzés jó alapot ad a további programjaimhoz, azonban a legszebb élményeim ezek: vitorlás hajót vezettem az Atlanti-óceánon, voltam a világ harmadik legnagyobb vulkánján (melynek a tengerfenéktől mért magassága 7500 méter, a tengerszint feletti magassága 3718 méter), láttam a Loro Park népszerű orka- és delfin-show-ját, valamint babérerdőt a sziget északi részén. Hálás vagyok, amiért egészen közel Afrikához ezekben a remek élményekben is részesültem, miközben szakmai együttműködést építettem magyar, spanyol és lengyel kollégákkal.

DUBROVNIK 2025. AUGUSZTUS 10-19.

Nagy Tímea tanárnő beszámolója

’Az Adria gyöngyszeme’- így is hívják ezt a mesés kisvárost Horvátország legdélebbi pontján. Augusztus közepén itt tölthettem pár csodás napot az Erasmus program jóvoltából. A képzés magáról a helyszín történelméről és kultúrájáról szólt, kiegészítve a történelemtanítás módszertanának újabb elemeivel. Amikor először megpillantottam az óváros monumentális várfalait, háttérben a türkizkék tengerrel - gondoltam, jó helyre érkeztem! S nem is csalódtam! Dubrovnik olyan, mint egy középkori film díszlete. (S valóban az is volt, a Trónok harca számos jelenetét forgatták itt.)! A kurzust vezető tanárunk számos információval színesítette a 12-15. századi Horvátországgal kapcsolatos ismereteinket, de kérdéseinkre a közelmúlt történéseibe is bepillanthattunk, úgymint a 1991-1992-es délszláv háború eseményeibe. A templomok, a 2 km-es várfal, mely helyenként 25 méter magas, a közeli Lokrumsziget csodái (vadon élő pávák, magasba nyúló ciprusok, csillogó beltenger, az elhagyott bencés kolostor…), az óvárosra táruló panoráma… egyik bámulatból a másikba ejtett. Emellett külön örömmel töltött el, hogy Szent István és Szent László királyunk ereklyéit is felfedezhettem a katedrális 200 hasonló szent tárgya között. Egész napos kirándulásokkal zártam az utolsó napokat. Ellátogattam a szintén világörökségi helyszínként számon tartott Kotorba, Montenegróba. A legdélebbi fjord, így is emlegetik… két kis szigetével és ölelő karként megjelenő hatalmas hegyóriásaival valódi tünemény! A harmadik és negyedik UNESCO helyszínként Dubrovnik és Kotor után Split és Trogir következett. Splitben Diocletianus palotája a maga 1700 éves falaival varázsolt el, ahol még egy 3500 éves szfinx is üdvözölte az oda látogatókat. Trogir pedig olyan bájos volt 11-14. századi templomaival, erődjével és a csodás kilátásával a tengerre és az óvárosra, hogy igazán nehezemre esett elbúcsúzni ettől a kedves városkától. A gazdag és hatalmas történelmi és kulturális örökség és a varászlatos természeti környezet, mellyel Horvátország és környéke rendelkezik - igazi kincsesbánya. Hálát adok, hogy egy részét felfedezhettem ennek a csodának, és majd lelkesen átadhatom a megszerzett tudást a rámbízottaknak.

Madeira Az örök tavasz szigete - 2025. július 18-28.

Nagy Tímea tanárnő beszámolója

Az Erasmus+ pedagógus továbbképzési rendszerének keretében egy 5 napos kurzuson vehettem részt a fenntarthatóság témaköréhez kapcsolódva az Atlanti-óceán által körülölelt Madeira szigetén, mely Marokkótól körülbelül 600 km-re fekszik nyugatra. Portugália autonóm területe ez, mely 801 négyzetkilométeren ejti ámulatba a gyanútlanul megérkező látogatót. Festői tájai: hatalmas, az óceánba szakadó sziklaszirtjei, buja növényzete, gazdag kulturális öröksége elvarázsol mindenkit, aki a szigetre érkezik. Ilyen körülmények között öröm volt a tanulás is, mely gyakorlatias, a fenntartható életvitelhez kapcsolódó megoldási stratégiákat kínált. Hogyan küzdenek meg a madeiraiak a klímaváltozás ottani kihívásaival, mint például az árvizek, földcsuszamlások, folyamatosan változó időjárás? Az erdősítés, az erózió megelőzésére ültetett fajok, a megfelelő csatornahálózat és vízgyűjtő rendszerek alkalmazása, az őshonos növényzet védelme mind választ adott ezekre a kérdésekre. Okos, előrelátó intézkedésekkel igyekeznek megelőzni, illetve enyhíteni a lehetségesen bekövetkező károkat, s őrizni a teremtett világ csodáit. Diákjaimmal is igyekszem majd megosztani az ott tanult stratégiákat, hogy mennyire fontos az előre gondolkodás, a cselekvés - még ha apró lépésekben is mutatkozik az meg. A helyszín mindeközben teljesen elvarázsolt: csodálatos és végtelenül változatos növényvilág, hatalmas, csipkés hegycsúcsok, misztikus ködbe burkolózó babérerdők, az óceán hullámainak tánca, s a delfinek, melyek tovább fodrozzák a vízfelületet, kedves emberek és hangulatos utcácskák… Kirándulásaim csúcspontjaként éltem át, amikor a második legmagasabb hegyorom, az 1818 m-es Pico Areeirón felbukkant a kelő nap, sugaraival megvilágítva az alatta húzódó felhőpaplant. Örök emlékként raktároztam el emlékezetemben azt a pillanatot! Egyúttal megtelt a szívem hálával, hogy ezeket a csodákat átélhettem! Köszönetemet szeretném kifejezni a Szignumban az Erasmus+ programokat szervező csapatnak, például Gulyás Attila tanár úrnak, egyben projektmenedzsernek, hogy munkájuk segítségével ilyen sokrétű módon szélesíthetjük a látókörünket, s életreszóló élményekben részesülhetünk mi, pedagógusok, melyet továbbadhatunk diákjaink számára!