Erasmus+ mobilitások 2023-2024

A Tempus Közalapítvány úgy határozott, hogy támogatást nyújt intézményünknek az Erasmus+ program 1. pályázati kategória: tanulási célú mobilitás keretében elfogadott 2023-1-HU01-KA121-SCH-000131775 számú akkreditált projekt megvalósításához.

A Projekt időtartama 15 hónap, kezdetének dátuma 2023. június 1., befejezésének dátuma 2024. augusztus 31. 

Megítélt támogatás összesen 44 318,00 €

A vállalt mobilitások típusa és a résztvevők száma:

Szakmai látogatás: 2 fő összesen 10 nap
Tanfolyamok és továbbképzések: 20 fő összesen 100 nap
Szakértők fogadása: 2 fő összesen 6 nap
Iskolai tanulók csoportos mobilitása: 20 fő összesen 50 nap
Összesen: 44 fő 166 nap

Tanári továbbképzések

Erasmus+ kurzusok beszámolói

Egyéni munkatársi mobilitások külföldi szakmai továbbképzések formájában valósultak meg a következő résztvevők bevonásával:

2023.07.10-15. Takácsné Erika és Szabó Anita Nizza, Franciaország (Happy Schools: Positive Education for Well-Being and Life-Skills Development)

2023.07.17-22. Kanderné Györgyi és Dóczi Laura Cefalu, Olaszország  (Playtime and Downtime for Teachers and Students:  the Psychology of Time to Feel  Good and Do Good!)

2024.06.24-29. Varga Beáta Dublin, Írország (There Is an App for That! Exploring the Best Apps for Teaching and Student Learning)

2024.07.01-06. Gulyásné Auffenberg Noémi Split, Horvátország (Visible Thinking: Discover the Power of Thinking Routines)

2024.07.15-20. Polgárdiné Lengyel Orsolya Ljubljana, Szlovénia (Managing Digital Distractions: Strategies for Students and Teachers)

2024.07.22-26. Kerekesné Dócs Nikoletta Dublin, Írország (Digital Transitions)

2024.07.22-26. Kúszné Nagy Tímea Dublin, Írország (Language, Methodology and Culture)

2024.07.28-08.03. Kulcsár Judit Pula, Horvátország (Teenagers – Enemies Or Friends? How To Survive A Classroom Full Of Teenagers?)

2024.07.28-08.03. Mészáros Ildikó Pula, Horvátország (Drama Integration for Personal and Classroom Development)

2024.07.29-08.03. Gulyás Attila Trapani, Olaszország (Environmental Stewardship: How to Reconnect With Nature)

2024.08.14-18. Baráti Eszter Mundekulla, Svédország (Time to Tune in - Treat Yourself to the Essence Nonviolent Communication)

2024.07.29.-08.03. Gulyás Attila - Erasmus+ továbbképzés Szicíliában

Környezeti felelősségvállalás: Hogyan kapcsolódjunk újra a természethez?

Környezeti felelősségvállalás: Hogyan kapcsolódjunk újra a természethez?

A nyári szünetben is lehet tanulni, továbbképződni, de ha ez egy szicíliai tengerparti városban, például Trapaniban történik – mint e sorok írójával – nos, akkor tényleg igaz a mondás, hogy érdemes összekötni a kellemest a hasznossal. Erasmus+ akkreditált intézményként, a 2023-1-HU01-KA121-SCH-000131775 azonosító számú projekt keretében az elmúlt tanévben iskolánkban összesen 42 mobilitás valósult meg tanulói csoportok, tanári továbbképzések, szakmai látogatások és meghívott szakértők részvételével. Ennek a pályázatnak köszönhetően jutottam el én is július végén az olaszországi Trapaniban megtartott egyhetes kurzusra, melynek témája a természetközeli, környezetbarát és fenntartható életmód megélése, illetve ennek a szemléletnek az átadása és terjesztése iskolai szinten. A 13 személyből álló nemzetközi csapatban voltak lengyelek, szlovákok, szlovénok, spanyol, ír és német kollégák is a magyarokon kívül, de a közös érdeklődésnek és munkanyelvnek köszönhetően hamar összekovácsolódott a társaság. A képzés öt napja során volt alkalmunk megismerkedni a fenntartható fejlődést segítő rendszerszemlélettel, a táj megfigyelésének jelentőségével, a permakultúrás földműveléssel, a fenntartható városok felé vezető lehetőségekkel, az ökoiskolák fontosságával és öko tanmenetekkel is.

A továbbképzés egyik délutánján kulturális program keretében a tengerparti város hősége elől a közeli hegy tetején épült ódon városka, Erice kőfalai közé menekültünk, ahol szinte oázisként élhettük meg, hogy hűsítő fák és a fejünk felett gomolygó felhők között sétálhattunk.

A kurzus témájának igyekeztem a Trapaniban eltöltött napok alatt a gyakorlatban is megfelelni. Így mivel a szálláshelyem jó 3 kilóméterre volt a képzés helyszínétől, gyalogszerrel tettem meg szinte mindennap ezt a távot. Útközben minden alkalommal megcsodáltam a magyar mártírokról elnevezett teret, és persze a képregényeket az útba eső trafikban. Az utolsó Trapaniban töltött napon pedig kerékpárt béreltem, és azzal felkerestem a várostól pár kilóméterre délre lévő sópárló „mezőket”, majd a várostól északra vezető úton kerékpároztam a festői tengerparton egészen estig. A városi környezetre való odafigyelés jegyében az egyik délutánomból szakítottam időt arra, hogy a szálláshelyemhez közeli kedves kis parkban összegyűjtöttem a szemetet. Sajnos, csepp a tengerben volt ez a magánakció olyan értelemben, hogy az egész városban szomorúan sok a szemét, és pár napon belül újra termelődött az általam megtisztított parkban is. 

A képzés befejezését követően mindenki ment a maga tervei és útvonala szerint. Én például felkerestem Segesta római kori városának romjait, meglátogattam a sziget kellős közepén élő rokonomat, és felejthetetlen túrán vettem részt az Etnán, Európa legaktívabb vulkáni hegyén.

Összességében nagyszerű továbbképzésen vehettem részt, Szicília pedig csodás természeti kincsei mellett sajnos egyben elgondolkodtató példája az embert és környezetét fenyegető egyre súlyosabb problémáknak: a súlyos vízhiánynak és a mindent ellepő szemétnek.

Egy hét Horvátországban: napfelkeltétől naplementéig

Mészáros Ildikó és Kulcsár Judit (Pula, 2024.07.29.-08.03.)

Az Erasmus+ pályázatnak köszönhetően lehetőséget kaptunk, hogy tudásunkat mélyítsük Horvátországban, az Isztriai-félsziget központjában, az amfiteátrumáról híres Pula városában.

 

Utazásunkhoz egy éjszakai Flixbuszt használtunk, gondolván, hogy éjszaka aludjunk és minél több élményt gyűjtsünk. Gyorsan haladtunk, mert kevés megállója volt a járatnak: Budapest, Siófok, Rijeka (Fiume), Opatija (Abbázia), Pula. A végállomás Rovinj volt, ahová mi az utolsó napon tettünk egy túrát. Utunk első napfelkeltéje Rijekában ért minket. Ott láttuk először a tengert és a kikötők mozgalmas életét. A látvány elkápráztatott minket, le sem hunytuk a szemünket a célállomásig, ahová reggel érkeztünk. Miközben a szállást kerestük, a város néhány nevezetességét is megláttuk: az Aranykaput (Zlatna Vrata), ehhez volt közel a szállásunk; az Arénának is nevezett ovális alakú, 23 ezer nézőt befogadó amfiteátrumot Augustus császár kezdte el építtetni és Vespasianus császár fejezte be az I. században. Az ott töltött héten lehetőségünk volt egy gladiátorviadalon is részt venni. A porondmester angol nyelven vezette az előadást, korhű jelmezekben és fegyverzettel harcoltak egymás ellen a rabszolgák. A nézők fontos szerepet kaptak egy-egy küzdelem végén – döntést kellett hoznunk élet és halál kérdésében. A győztes jutalma a császártól kapott hatalmas pálmaág.

 

 

 

 

 

Első késő délutáni programunkat már itthon lefoglaltuk. Medulinba utaztunk delfinnéző vacsorára. 

 

 

A hajóút meghatározó élménye volt a találkozás a sirályokkal. 

 

 

A panaszos hangon vijjogó madarak vacsora után ragaszkodó vendégeink lettek, ők fogyasztották el a maradékot. 

 

A tenger nyugodt, csendes oldalával mutatkozott be, csak az utolsó néhány percben támadt fel a szél. A parton egy horvát együttes vidám hangulatot teremtő előadása szórakoztatta a látogatókat, akiknek száma a késő esti órákban sem csökkent.

 

A képzés hétfőtől szombatig tartott. Mészáros Ildikó tanárnő a Drama Integration For Personal And Classroom Development, Kulcsár Judit tanár néni a Teenagers – Enemies Or Friends? How To Survive A Classroom Full Of Teenagers? című kurzuson vett részt. A foglalkozások 9 és 14 óra között tartottak, utána birtokba vettük a szabadidőnket és élményeket gyűjtöttünk. Felkerestük a festői tengerpartokat, keresve a számunkra legideálisabb strandot. A naplemente, a világítótornyok és a hullámok moraja megunhatatlan élmény. Eközben megismertük a helyi tömegközlekedés sajátos rendszerét, ami egy-két alkalommal megviccelt minket. 

Pula Akváriumának meglátogatását több csoporttársunk is ajánlotta bakancslistás célpontként. A város két erődjét nemcsak a tenger élővilágának bemutatására, hanem néhány állat tenyésztésére és megmentésére is használják. A számtalan medencében kedvenceink voltak a kis cápák, lepényhalak, vizák, murénák, languszták, késhalak, levesteknős,  korallok és a medúza-labor. Ha valaki arra jár, feltétlenül keresse fel azt a helyet, mi is sok gyermekkel találkoztunk ott.

Egy délután Fazanába utaztunk, ahonnan egy rövid hajóúton a Brijuni Nemzeti Parkba jutottunk. Miközben kisvonaton utaztunk, az angol nyelvű idegenvezetés során megismertük a park történetét, az egykori Jugoszlávia miniszterelnökének, Josip Broz Tito kötődéseit a szigethez – múzeumot is rendeztek be a tiszteletére. Robert Koch, a malária ellenszerének feltalálója is kapott emlékművet ezen a helyen. Napjainkban a horvát állam vezetői körében is kiemelt fontosságú a sziget. 

A helyi safari park lakói közé tartoztak szamarak, zebrák, struccok, kecskék, pávák, szarvasok, vadnyulak, lámák és a Lanka nevű elefánt. Újdonság volt számunkra a szigeten és a városban is több helyen hallható kabócák sokasága. Ezek a rovarok akkor hallatják hangos éneküket, amikor száraz és meleg az idő. Esténként a tengerparton olasz nyelvű slágereket énekelt a tangóharmonikán játszó előadó. A hely légkörét, hangulatát a szemet gyönyörködtető lemenő nap sugarai színesítették. Felemelő érzés volt a  pincérek, árusok mosolya, vendégszeretete, ami még a késő esti órákban is kitartott. 

 

Rovinj sűrűn beépített óvárosi része elkápráztatott minket. A szűk utcák, a tengerre néző ruhaboltok, a Szent Eufémia templom hűs nyugalma, a párkányon peckesen sétáló sirály… megannyi szép pillanat. Ezek az élmények színesítették a gazdag szakmai programot, amelyben mindkettőnknek része volt.

Az elvégzett kurzusok leírása:

Kulcsár Judit: A képzés elnevezése: Teenagers – Enemies Or Friends? How To Survive A Classroom Full Of Teenagers?

A képzés során sok érdekes témával foglalkoztunk. A generációk, nemzedékek hasonlóságai és különbségei közül kiemelem az általános iskolában tanuló diákok többségét, az alfa generációt. Ők a 2010 után született gyermekek, akiket digitális bennszülötteknek is nevezünk. Az alfa generáció tagjai születésüktől fogva szembesülnek a digitális technológiákkal. Okostelefonok, táblagépek és személyi számítógépek veszik őket körül, és a virtuális valóság elemi részévé vált mindennapjaiknak. Ennek következtében az alfa generáció gyorsan sajátítja el a digitális készségeket és az online kommunikáció módjait.

 Az állandóan változó, gyors tempójú digitális környezet miatt az alfa generáció tagjai hajlamosak lehetnek a rövid távú figyelemre és azonnali kielégülésre. Ez befolyásolhatja a hosszabb távú tervezést és a mélyebb gondolkodást. Vagyis nehezen koncentrálnak egy témára hosszú távon, és gyakran felszínesen gondolkodnak. Gyakori diagnózis náluk az ADHD is.

A túlzott képernyőidő negatív hatással lehet a fizikai és mentális egészségre, valamint a szociális készségek fejlődésére. A szociális média használata összekapcsolható érzelmi és mentális problémákkal, például szorongással, depresszióval vagy alacsony önbecsüléssel.

 Foglalkoztunk a serdülő testében történő változásokkal. Bennük biológiailag gyorsabb, erősebb, hatékonyabb, kifinomultabb és alkalmazkodóbb agy és test alakul ki. A pubertás kor a fiúknál  9½ és 14 év között, a lányoknál 8-13 éves kor között zajlik.

Általában a hormonokat hibáztatjuk a tinédzserek viselkedéséért. A tinédzserek hormonszintje nem magasabb, mint a fiatal felnőtteké, de a szervezetük másképp reagál ezekre a hormonokra.

A tinédzserek agya gyorsan változik, amikor elérik a pubertást. Az agy prefrontális kérge az, amely a bonyolultabb viselkedéseket szabályozza – az összetettebb döntéshozatalt, a személyiség kifejezését, a társas interakciók irányítását. Az agysejtek közötti kapcsolatok ekkor ismét nagy arányban jönnek létre, miután a gyermekkorban viszonylag stabilak voltak.

A tinédzserkori hangulatingadozások összefüggésben vannak az agy fejlődésével és változásával. Mivel az agyi változások miatt gyenge az impulzuskontrolljuk, a tinédzserek még azelőtt kifejezhetik az érzéseiket, mielőtt belegondolnának vagy foglalkoznának ezekkel.

A szervezet akkor váltja ki a THP-hormont (tetrahidropregnanolon), ha stressz ér minket. A fiataloknál ez a hormon fordítva működik: ahelyett, hogy csillapítaná, serkenti az idegsejtek tevékenységét. Emiatt tapasztalhatjuk, hogy a tinédzserek fokozottan reagálnak a stresszre – pánikrohamok, megfázás, fejfájás, gyomorpanaszok, étkezési zavarok, körömrágás stb.

Ajánlom a https://gyerekszoba.hu/gyerek/gyors-hangulatingadozasok-tinedzserkorban-mi-az-oka/ oldal tanulmányozását.

A kortizol hormon szabályozza az alvási és ébrenléti időszakokat.

A melatonin hormon szabályozza az alvást, az alvási ciklust irányítja. A tinédzserek csak hajnali egy órakor kezdik el termelni a melatonint. Amennyiben stimulálja a fiatal az agyát, pl. hajnalig sorozatokat néz, játszik, közösségi médián tölti az éjjelt, akkor a melatonin felszabadulása késik.

 

 

Érdekességként megtekintésre ajánlom az alábbi pánikroham jeleneteket:

https://www.youtube.com/watch?v=dJAC7sGvsVk

https://www.youtube.com/watch?v=3RcIGEEYaIY

 

 

Mészáros Ildikó: A képzés elnevezése: Drama Integration for Personal and Classroom Development.

A képzés erényei közé az tartozott, hogy számos játékkal ismerkedtünk meg az elméleti tananyag mellett. Az első napi bevezető játékokat minden nap követte néhány bemelegítő (pl. Shooting Star; Mingle, mingle!; Wizz! Hey! Ping!; Zippidy Zippidy Zoo!; Catching games), energetizáló játék (pl. Hua, Aya, Sha; Szamuráj), szerepjátékok (pl. Guest at a party, Village Green), bizalomjátékok (Blind guide), illetve  figyelemkoncentrációs (pl. Prince-Princess-Dragon; Secret conductor), és önbizalomfejlesztő- megerősítő gyakorlatok (pl. Assertive test, Warm back), amelyek remekül alkalmazhatók magyar (és bármely más) órákon is.

Nagyjából minden napunk egy téma köré szerveződött: pl. konfliktusmegoldás; érzelmek és önbizalom; együttműködés és párhuzamos gondolkodás.

Természetesen nálunk is volt jó sok elmélet, de nem tűnt túl intenzívnek, mert feloldottuk a témához tartozó együttműködést fejlesztő játékokkal a tömény, szakmai napokat. 

Számomra már ismerős volt a kommunikációs stílusok felosztása és jellemzői, de így együtt feldolgozni a témát újszerű volt és ebből is tanultam. Ismertem már néhány dolgot - főleg online podcastekből (Pál Feri atya előadásaiból) az önbecsülés-önértékelés témaköréből, de itt is kaptunk képet a témáról egy teljesen más szemszögből. Vettünk viszont néhány új technikát és gyakorlatot (Elevator speech, Pecha Kucha Presentation, Hat techniques, Sandwich technique, Flying structure). Nemcsak bemelegítő  (warm up) játékokkal ismerkedtünk meg, hanem lehűtő (cooler) játékokkal is (pl. Four movements; Photo position; Means of transport).

Életemben először voltam magyar képző által tartott képzésen külföldön, mégsem magyarul beszéltünk.  Élmény volt angolul tanulni az egy hét alatt, érezni, hogy a nyelv valóban csak eszköz a céljaink megvalósításához. A képzés alatt nemcsak a vitatémákról, de egymástól és egymásról is sokat tanultunk, valamint bőven kaptunk önismereti visszajelzéseket. Természetesen barátságokat is kötöttünk, és ami talán még fontosabb: egymással játszva próbáltuk ki az egyes gyakorlatokat, így könnyebben tudok visszaemlékezni majd a feladatokra, amikor én magam viszem be az osztályterembe. 

Az is különlegessége volt a képzésnek, hogy nem csupán iskolai témákkal dolgoztunk: érveltünk önkormányzati ügyekben (kulturális programok megvalósításáról) és a kutyaklub témájában is. Ezen alkalommal az volt a fontos, hogy képesek legyünk a gyakorlatban működtetni a konfliktusmegoldásról szóló ún. kalap-technikát. 

Ugyanígy iskolai témákon keresztül, szerepjáték keretében szereztünk gyakorlatot azzal kapcsolatban, hogy hogyan mondjunk nemet reális, vagy irreális (vezetői) kérésekre. Mindig tudtuk, hogy ez nem könnyű és néha igen vékony jégen mozgunk, de tanulságos volt látni, hogy prezentálás során is hibázhatunk és méginkább, hogy a képzőnk nem fogadja el a hibát: újra kellett játszani a szerepjátékot és (érvelés keretében) vissza kellett utasítani a vezetői kérést. Ezzel az önbecsülésünk is fejlődött.

Nagyon hálás vagyok ezért a képzésért, mert ugyan nekem megadatik, hogy a drámatanári eszköztáramat drámaped. tábor keretében is fejlesszem, de az itt kapott “új” technikákkal valóban nagyobb rálátásom lett a szakmára. 

 

Kulcsár Judit és Mészáros Ildikó tanárnő