Erasmus+ The 17 Goals

A projekt rövid bemutatása

 

winner logo
A projekt hivatalos logója

In English

Legújabb európai uniós pályázatunk, Erasmus+ Európai Iskolák a Fenntartható Fejlődésért (2020-1-HU01-KA229-078787) témája az ökológia, a fenntarthatóságra törekvés támogatása. A résztvevő országok köre: Törökország, Románia, Litvánia, Horvátország, Olaszország.

A projekt fő célkitűzéseit 4 csoportban foglalhatjuk össze:

- ökoparlament létesítése (innováció)

- a globális célok megismerése 

- jó gyakorlatok megosztása

- nemzetközi kapcsolatok építése

Roll-up

 

Ősz utáni nyár

– Törökországi Erasmus+ élménybeszámoló 2021.10.04-08.

Ősz után megint nyár? Hogyan lehetséges ez? A Szignum Iskola 4 tanulója, igazgatója és két pedagógusa a hideg őszi időt hátrahagyva, újra rövid nadrágra és pólóra cserélte a meleg kabátot, amikor egy délebben fekvő országba repült október elején. A hideg időt természetesen mindannyian szívesen cseréltük újra kellemes nyári melegre, amit az Égei-tenger török partján élvezhettünk. A meleget ezúttal nem a klímaváltozásnak, hanem a földrajzi fekvésnek köszönhetően tapasztalhattuk meg. A tőlünk délkeletre fekvő Törökországban közel 30 fokos meleg köszöntött ránk, amikor megérkeztünk. Bodrumba átszállással jutottunk el, így Isztambul városára is rátekinthettünk egy kicsit a repülőről, ahonnan álomszép látvány tárult elénk az Égei-tenger azúrkék öbleit nézve. A mediterrán hangulatú városba érve elsőre az ember azt hinné, hogy Görögországba csöppent, a hófehérre festett, kék színnel díszített épületek homlokzatai is ezt sugallták. Bodrum az ókori Halikarnasszosz városából kifejlődött török üdülőparadicsomként csalogatja a mediterrán vidékre vágyókat, ahol számos kikötő és nyüzsgő étterem várja a turistákat.

A török vendégszeretetet már megérkezésünkkor megtapasztalhattuk, és ez egész héten át bearanyozta ottlétünket. Az utazó tanulók egy-egy családnál tölthették a hetet, ahol angol nyelvtudásukat kamatoztatva ismerkedtek meg a török kultúrával, ételekkel, helyi szokásokkal és a káprázatos tájjal. A Szignum iskolából Biró Tekla, Gabnai Anna, Gera-Ludányi Máté 7.a osztályos tanulók, valamint Varga Tamás 6.a osztályos tanuló utazhatott Kriszta néni, Noémi néni és Niki néni társaságában. Az utazásra azok a gyerekek kaptak lehetőséget, akik az elmúlt tanévben bekapcsolódtak és aktívan tevékenykedtek az „Európai iskolák a fenntartható fejlődésért” elnevezésű Erasmus+ projektben.

Az egyhetes találkozó minden napja programokban és élményekben gazdag volt. Első projektnapunk a projektnyitás jegyében zajlott, melynek során megnézhettünk egy hagyományos török néptáncot, élvezhettük a városi vezetők vendégszeretetét. A törökországi partneriskola a bodrumi Tudományos és Művészeti Centrum volt, ahol elsősorban délutáni programokat szerveztek. A fenntarthatóság jegyében szervezett programokat intézménylátogatások és kirándulások tarkították. Voltunk  a helyi szelektív hulladékgyűjtő centrumban, megnéztük az ősi város maradványait és egy ősi színházat is. Délután a projektben részt vevő török, horvát, román és litván diákok különböző, fenntarthatósággal kapcsolatos projekteken dolgozhattak (pl. újrapapír készítése, robotika). A második napon tettünk egy kis időutazást az ókori világba, amikor ellátogattunk a Halikarnasszoszi mauzóleumhoz, az ókori világ 7 csodájának egyikéhez. Az épület egy síremlék, amely Mauszólosz, perzsa királyi helytartó és testvére, egyben felesége számára épült a kis-ázsiai Halikarnasszoszban. Az i.e. 353 és i.e. 350 között épült, görög építészek által tervezett 45 méter magas épület több évszázadot is átvészelt, ám a sorozatos földrengéseknek áldozatul esett fényűző síremlék káprázatos látványának a természeti erők vetettek véget. A Gumbet Szélmalmok és az ősi színház maradványai is mind a régmúlt világát idézték. A hét többi napján két alkalommal is lehetőségünk volt a meleg Égei-tengerben fürödni, ahol a kristálytiszta víz és homokos tengerpart látványa emelte fényét utazásunknak. Egy rövidebb folyóvízi hajókázást követően megnézhettünk egy teknőskórházat, ahol beteg cserepes teknősöket gyógyítottak. Közöttük láttunk olyanokat is, amelyek az emberi tevékenység által kerültek a kórházba (pl. tengervízbe került műanyag hulladékok). Az Erasmus+ projekt fő célkitűzései között szerepel a globális célok megismertetése. A 17 cél között szerepel az óceánok, a tengerek és a tengeri erőforrások megőrzése és fenntartható használata is. Az egyik legsúlyosabb környezeti problémát, mint amit az óceánokban felgyűlt szemétszigetek okoznak, most saját szemünkkel is megtapasztalhattuk. Utazásunk során nem csupán nemzetközi kapcsolatokat építettünk, számos jó gyakorlattal gazdagodtunk. Célunk az, hogy tanítványaink megtanuljanak kiállni magukért és olyan globális célokért, amelyek egy élhetőbb, fenntarthatóbb jövőt biztosítanak az emberiség számára.

Kerekesné Dócs Nikoletta

Öko-parlament a Szignumban!

Társadalmi szerepvállalásra nevelés a Szignumban

A pályázat keretein belül vállaltuk, hogy a tanítványaink részvételével létrehozunk egy ún. Öko-parlamentet.

Ennek első lépéseként osztályközösségben online kérdőív segítségével kiválasztották a gyerekek azokat a társaikat, akik kampányolhatnak a következő időszakban.

Február 1-jén egy újabb szavazásra került sor, ekkor már az egész iskolaközösség választotta ki a 4. osztályos és annál nagyobb tanulók közül az Öko-parlament képviselőit. A szavazás személyes és titkos volt, az első forduló online formában valósult meg.

Az ÖKO-parlament kiváló lehetőség annak felismerésére, hogy megtanuljanak tanítványaink kiállni magukért, valamint olyan célokért, amelyek jobbá teszik világunkat, élhetővé környezetünket és megtanít arra, hogy a természet energiáit hogyan használjuk fel tudatosan.

Az Öko-parlament tagjai a gyerekek ötletei alapján kisebb-nagyobb projektekbe fognak kezdeni, melyekbe az egész iskolaközösséget bevonják. Az így tervezett projektek célja a tudatos teremtésvédelem, a Föld megóvása és gondozása, az energiatakarékosságra való törekvés. Az így szerzett tapasztalatainkat online formában a többi résztvevő ország tanáraival, tanulóival is megosztjuk.

Pillanatfelvételek a kampány időszakról:

Folyik a választás előtti kampány

 

Folyik a választás előtti kampány

 

Folyik a választás előtti kampányFolyik a választás előtti kampány

 

Folyik a választás előtti kampány

 

Folyik a választás előtti kampány

Az Öko-parlament alakuló ülése (2020.10.03.):

Öko-parlament alakulóÖko-parlament alakulóÖko-parlament alakuló

 

A globális fejlődési célok megismertetése

Fenntartható fejlődés témanapot tartottunk a Szignumban

Az idei tanév utolsó tanítási napját a fenntartható fejlődési célok bemutatására és megismerésére szenteltük. A tanulóink két helyszínen (az alsósok az iskolában, a felsősök pedig a Maros-parton) jártak be különböző állomásokat, ahol tanáraik vezetésével játékos formában kerülhettek közelebb az ENSZ által 2015-ben meghatározott 17 globális célhoz. Ezeknek a céloknak a teljesülése esélyt ad, hogy a Földön most és a jövőben élő minden ember, közösség és egyén méltó életkörülmények között élhet és boldogulhat.

A szakemberek és jövőkutatók rámutatnak, hogy ha figyelmen kívül hagyjuk a fenntarthatóságot, és csak a gátlástalan fejlődésre összpontosítunk, akkor hamar kimerítjük a Föld természeti kincseinek készleteit, aminek súlyos következményei lesznek: éhínség, viszályok és környezeti katasztrófák sorozata.

Az állomásokon elgondolkodtató, elmét és testet is megtornáztató feladatok segítették megérteni pl. a szegénység felszámolásának, az éhezés megszüntetésének, az egészséges életnek, a minőségi oktatásnak, a vízi élővilág védelmének, a bolygók védelmének, a béke és igazságosságnak, a felelős fogyasztásnak és a nemi egyenlőségnek a fontosságát. A feldolgozás során sok más mellett puzzle-t raktak ki, vizes vetélkedő feladványokat oldottak meg, riportfilmet néztek meg a fiatalok.

A témanapot az Európai iskolák a fenntartható fejlődésért című Erasmus projekt egyik fontos eseményeként is nyilvántartjuk, hiszen ennek a 6 ország iskolájának összefogásával megvalósuló több éves projektnek egyik fontos célkitűzése, hogy a globális célokat minél átfogóbban megismertessük a tanulókkal.

Végezetül egy kisfilmet ajánlunk az olvasó figyelmébe. Mészáros Ildikó tanárnő a fenntartható fejlődési célok közül az óceánok és tengerek élővilágáról vezetett foglalkozást az állomásán. A témát bemutató videó, melynek elkészítésében Halmágyi Gábor volt tanulónk segített, mostantól megtekinthető a következő linken: https://www.youtube.com/watch?v=IjyvEAcfCZw

A filmben megismerkedhetünk a Makóról származó Vízhányó Emőkével és barátjával, a búvár és víz alatti fotóssal, Sangut Santosoval. Ők a távoli Bali szigetén élnek, és nyolcadikos tanulóink kérdéseire válaszolva beszélnek az óceánok szennyezéséről.

A fotóklub pályázatának eredményhirdetése

Fotózzuk le a tavaszt!

Az "Európai iskolák a fenntartható fejlődésért" című Erasmus+ projket keretében működő Fotóklub Mészáros Ildikó tanárnő vezetésével meghirdette első fotópályázatát, mely a projekt iskolán kívüli népszerűsítése érdekében városi szintű versenyként valósult meg. A fotópályázat eredményhirdetését az utolsó tanítási napon ejtettük meg.

Összesen 634 fotó érkezett be a Szignum Fotóklub „Fotózd le a tavaszt!” pályázatára. A háromtagú zsűri (Czibolya Kálmán – Makói Videó- és Művészeti Műhely; Lóczi Gábor – Makói Fotó Barátok Egyesülete; Majoros Márton – Szignum) 88 gyerek munkáját értékelte. Összesen 26 díjazottat emelt ki és jutalmazott könyvutalvánnyal. Közülük 17 fő a JAG diákja, 8 fő szignumos, 1 diák almásis.  

A Szignum Fotóklub „Fotózd le a tavaszt!” pályázatának győztesei

A legjobb fotók:
I. Tóth-Kása Klaudia Zita (JAG) 
II. Molnár Fruzsina (JAG) 
III. Molnár Fruzsina (JAG) 
A legjobb fotósorozat:
Molnár Fruzsina (JAG) 

Állatok témában:
I. Nagy Attila Antal (Almási) 
II. Zsótér Dorka (Szignum) 
III. Sóki Lorina (JAG) 

Rovarok:  
Joó Boglárka (Szignum) 
Kanton Szilárd Bonifác (Szignum) 
Ludányi Zétény (JAG) 
Simon Dorottya (JAG)
Török Veronika (JAG) 

Utca
Fulajtár Zsolt (Szignum)
Fulajtár Zsolt (Szignum) 

Gaál Barnabás (JAG) 
Lőrincz Alexandra (Szignum) 
Molnár Brigitta (JAG) 
Molnár Fruzsina (JAG) 
Putz Péter Ariel (Szignum)
Süli Anna Luca (JAG) 
Simon Dorottya (JAG) 

Külterület:
I. Tanács Barnabás (JAG) 
II. Suba Benjamin 
III. Tanács Barnabás (JAG) 
Különdíj:
Szabó Bernadett (JAG) 
Tóth-Kása Klaudia Zita (JAG)