Robotcsámborgás a Szignumban

A digitális kultúra tantárgyat vezették be. 

Padlórobotokkal először ezen a nyáron találkoztam egy tanítóknak rendezett nevelési konferencián. A robotika gyakorlatias világába Papp-Varga Zsuzsanna informatikatanár, kommunikációs tréner vezetett be minket. A jó gyakorlatok mindegyike szórakoztató volt, számos lehetőséget látok benne. A képzés után elhatároztam, hogy mindenképpen kipróbálom diákjaimmal is a robotok tanórai alkalmazását.

Nagyon megörültem, amikor rátaláltam a Robotcsámborgás programra, amelyre azonnal beadtam a jelentkezésünket. A szervezők rövid időn belül visszajeleztek, hogy a robotok egy héten belül nálunk lehetnek. Ennek nagyon megörültem, mert mi mással is kezdhetnénk a digitális kultúra tantárgy bevezetését, mint ezekkel a csodás kis robotokkal. Egy hét állt rendelkezésemre, amíg a robotok megérkeznek hozzánk, így addig számos ötletet keresgéltem, hogyan lehetne az alsó és felső tagozatos diákokkal is kihasználni ezt a két hetet.

Az első dolgom az átlátszó pvc beszerzése volt, amin mozoghatnak a robotok. A nyári képzésen számos kiváló ötletet láttam, így most rajtam volt a sor, hogy megvalósítsam a mi diákjainkkal is. Természettudományos óráimon a Fenntarthatósági Fejlődési Célokhoz, tanítóként pedig a fogalmazásórák anyagaihoz igazítottam a feladatokat. Gulyás Attila kollégám pedig felsős magyaróráit gazdagította a robotokkal. Az átlátszó pályát 15x15 cm-es négyzetekre osztottam fel, így már csak az alá helyezhető képek, szövegek elkészítése volt hátra.

Fogalmazásórán a történetmesélést gyakoroltuk a 4.a osztállyal. A pályához a sztori kockák ábráihoz hasonlóan a gyerekek rajzokat készítettek 14x14 cm-es méretű rajzlapokra. Feladatuk az volt, hogy a blue-bot robotot egy általuk választott képre irányítsák. Miután célbaért a robot, a gyerekeknek olyan mondatokat kellett egymás után alkotniuk, amelyekből egy kerek történet áll össze. Mindegyik mondatnak kapcsolódnia kellett az előzőhöz, így memóriajátéknak is kiváló volt, a végére pedig igen mókás történetet hoztak létre a gyerekek. A Code & Go robot egérrel is útnak indultunk, ám a pálya méretei elsősorban a blue-bot robothoz voltak ideálisak. A Rumini regény feldolgozásához biztos nagy használt vettük volna tavaly az egérkének, de így is nagyon örültük, hogy kipróbálhattuk. Mindkét robot könnyedén irányítható, hangot is adnak.

Felső tagozaton a robotok szerepe egy-egy globális cél elérése volt. A kiválasztott képre érkezve beszélgettünk a fenntarthatóságról, a globális problémákról és az azokhoz kapcsolódó célokról.

Harmadik játékunk a Scottie Go! iskolai kiadása volt. Ehhez már elővettük a tableteket és az okostelefonokat is, mivel a robot, amit irányítani kellett, a képernyőn jelent meg. Az egyszerűen programozható játékhoz kerettörténet is kapcsolódik, így a kisebbeknek is fantasztikus élményt nyújtott. Az algoritmusok gyakorlására mindhárom játék ideális és szórakoztató. A logikus gondolkodás, térlátás fejlesztésére is alkalmas padlórobotok és interaktív robotok nagy örömet jelentettek diákjaink számára. Felnőttként magam is szívesen játszom ilyen eszközökkel, nagyon sok lehetőséget látok bennük. Szinte kivétel nélkül minden tanóra tananyagába beépíthetőek, kiválóan alkalmasak az új ismeretek szerzésére, azok elmélyítésére is. Bízunk benne, hogy e két hét alatt számos tanulónkat sikerült elvarázsolni a programozás és kódolás világába, és érdeklődve várják majd a számítógépes programozós feladatokat is. Köszönjük a szervezőknek a lehetőséget a robotcsámorgásra, mindannyiunk számára különleges élményt nyújtott ez a program. :) 

 

Kerekesné Dócs Nikoletta

tanító, földrajztanár

Szignum Kéttannyelvű Egyházi Általános Iskola