Erasmus+ "Tanulóközpontú iskola"

2020-1-HU01-KA101-078515

Tanulóközpontú iskola mobilitási projekt a makói SZIGNUM-ban

A Tempus Közalapítvány kuratóriuma a felkért független szakértők szakmai értékelése alapján intézményünk 2020-1-HU01-KA101-078515 számú, „Tanulóközpontú iskola mobilitási projekt a makói SZIGNUM-ban” című pályázatát támogatta.
Megítélt támogatás összege: 35645 euró
Megítélt mobilitások száma: 14 fő
A pályázat a tartalmi értékelés során 95,5 pontot kapott, mely az alábbi részpontszámokból tevődik össze:
A projekt relevanciája: 27,5 pont
A projektterv és megvalósítás minősége: 40 pont
Hatás és disszemináció: 28 pont
 

Az alábbiakban kollégáink külföldi továbbképzéséről összeállított képes beszámolóit közöljük:

Kádárné Varga Szabina Klára (Írország, Dublin)

Gulyásné Auffenberg Noémi (Spanyolország, Barcelona)

Mészáros Ildikó (Portugália, Azori-szigetek)

Baloghné Kovács Éva, Kádárné Varga Szabina Klára és Kerekesné Dócs Nikoletta Györgyi (Spanyolország, Tenerife)

Varga Beáta Katalin (Írország, Dublin)

Gulyás Attila és Majoros Márton (Franciaország, Fort-de-France)

Baráti Eszter (Szlovénia, Ljubljana)

Kádárné Varga Szabina Klára és Takácsné Kádár Erika (Málta, St. Julian's)

Kúszné Nagy Tímea Noémi (Olaszország, Firenze)

 

 

Erasmus tudásmegosztó műhely a Szignumban

2022.08.26.

Az új tanév küszöbén a 2020-1-HU01-KA101-078515 számú, „Tanulóközpontú iskola mobilitási projekt a makói SZIGNUM-ban” című Erasmus+ pályázat lezárásaként került sor a nyár folyamán külföldi továbbképzésen részt vett tanáraink élménybeszámolóira és tudásmegosztására. A rövid bevezetőt követően, melyben Gulyás Attila, az iskola pályázati referense felidézte a 13 mobilitást magába foglaló hároméves projekt főbb állomásait és eredményeit, a nyári továbbképzés résztvevői képes élménybeszámolók formájában mutatták be a szebbnél szebb helyszíneket, melyeken megfordultak: Madrid, Tenerife, Barcelona, az Azori-szigetek, Dublin. Ezt követően kisebb csoportokban került sor a kurzusokon megismert új tudásanyag meg módszerek, valamint a megszerzett új készségek megosztására. Így iskolánk tanárai mindannyian korszerű ismeretekben részesülhettek a következő témákban: környezetvédelem, fenntartható fejlődés, angol nyelv és tartalomalapú nyelvoktatás, játékos hitoktatás, dráma és művészetek Európa nyugati végein, pozitív iskolai környezet és IKT, természettudományok.

Kádárné Varga Szabina Klára: Továbbképzésen Dublinban

Intenzív angol nyelvi és CLIL kurzus - 2022.08.01-12.

Gulyásné Auffenberg Noémi: Bámulatos Barcelona

Pozitív osztálytermi légkör és IKT az oktatásban - 2022.07.25-08.05.

Idén nyáron két csodálatos hetet tölthettem Barcelonában, a katalán fővárosban. A tanároknak szervezett tréningre (A Satisfying School: Positive Environments and New Technologies) 5 országból érkeztünk, mindannyian azzal a céllal, hogy más környezetben, egymástól tanulva fejlődjünk.

Az első héten digitális kompetenciáinkat fejlesztettük. Különféle applikációkkal ismerkedtünk meg, melyeket a tanítás során remekül alkalmazhatunk. Sokat hallgatnak, néznek a gyerekek zenés videókat. Vannak alkalmazások, melyekkel például angol órára könnyen lehet ezekből a videókból hasznos és szórakoztató feladatokat varázsolni.

A második hét témája az iskolai környezet, az osztálylégkör, az emberi kapcsolatok köré szerveződött. Sokat beszéltünk arról, mit lehet tenni, hogy a diákok kreatívabbak, motiváltabbak legyenek, hogy élmény legyen számukra a tanulás. Sok kutatás kimutatta már, hogy ha azt szeretnénk, a diákok jól teljesítsenek, jól kell érezniük magukat. Persze nem mindegy, hogyan! A játék, a humor rengeteget segít, ezzel együtt meg kell őket tanítanunk a másik tiszteletére, a másokra való odafigyelésre, az együttműködésre is.

A kreativitással kapcsolatban előkerült a bátorság, mely nélkülözhetetlen ahhoz, hogy valami újat hozzunk létre. Ha pedig Barcelonára gondolunk, elsőként említhetjük Antoni Gaudí nevét, aki kortársai között talán a legkreatívabb, legbátrabb építész volt. Nagyon sok egyedi, különleges lakóházat tervezett (az egyik a képen látható Casa Mila, melyen egyetlen egyenes falfelület sem található!), és az ő nevéhez fűződik a jelenleg 138 méter magas La Sagrada Familia (Szent Család-templom – ld. a képen), mely 18 tornyával, mesés üvegablakaival kétségtelenül Gaudí mesterműve. Több, mint 40 éven át dolgozott rajta. „Megrendelőm nem siet!” – mondta, ujját az égre emelve. Halálát követően (1926) tanítványai folytatták az építkezést, melynek munkálatai csaknem 100 éve, még napjainkban is tartanak. Remek példát ad számomra Gaudí. Halálakor e templomnak mindössze csak a negyede készült el. Ám úgy dolgozott, úgy alkotott, hogy a következő nemzedékek folytatták a megkezdett munkát. Kreativitása, bátorsága ösztönzőleg hatott. Szeretnék én is így hatni. Elindítani valamit a tanítványaimban, együtt dolgozni velük, aztán csodálni, ahogy egyedül mennek tovább az úton.

Gulyásné Auffenberg Noémi

Mészáros Ildikó: A naplemente nyomában az Azori-szigeteken

2022.07.25-30.

Baloghné Kovács Éva, Kádárné Varga Szabina Klára és Kerekesné Dócs Nikoletta Györgyi

Fenntarhatósági kurzus a Kanári-szigeteken - 2022.07.18-23.

Baloghné Kovács Éva élménybeszámolója nyári szakmai továbbképzésről Santa Cruz de Tenerife városában, Tenerife szigetén

Erasmus+ mobilitási projekt a SZIGNUM-ban. 11 napot töltöttem a festői Tenerife szigetén, Santa Cruz de Tenerife városában, ahol egy szakmai továbbképzésen vettem részt. A továbbképzés pedagógusok számára kínált remek lehetőséget arra, hogy számos használható ötletet, interaktív és praktikus feladatot alkalmazhassunk a jövőben a fenntarthatóság témájában, a Szignumban tanított tantárgyaim keretében. Célom, átadni a fenntarthatóság témájában megszerzett tudást a Szignum Iskola tanulóinak és rajtuk keresztül szüleiknek is, hogy rájöjjenek, hogy mennyire fontos a környezetvédelem és azon belül a fenntarthatóság, a saját jövőjük szempontjából. A külföldön eltöltött 11 nap alatt számos kedves emberrel találkozhattam, akikkel - pedagógusok lévén - rengeteg tapasztalatot cserélhettem. Továbbá, megismerkedhettem a spanyol kultúra szépségeivel, illetve a kanári-szigeteki emberek vendégszeretetével.

Intenzív angol nyelvi és CLIL kurzus Dublinban

Varga Beáta Dominika nővér, 2022.06.06-17.

Projektmenedzsment és nemzetközi kapcsolatok továbbképzés Martinique-on

2022.04.17-28. Gulyás Attila és Majoros Márton

Kádárné Varga Szabina Klára és Takácsné Kádár Erika (Málta, St. Julian's)

Módszertani továbbképzés Máltán /2021. 07.12.-2021.07.16./

Megérkezésünk Máltára kalandokkal és izgalmakkal volt fűszerezve, melyet még tovább fokozott a PCR tesztek vagy az EU-s oltási igazolások beszerzése , valamint a máltai egészségügyi miniszter közleménye a nyelviskolák július 14-én történő bezárásáról / 2 nappal indulás előtt/. Mindezek ellenére a képzést megkezdtük. Hétfőn és kedden nyújtott órarenddel ledolgoztunk 3 napot, majd az összes nyelviskola szerdán bezárt. A fennmaradó 2 napot online töltöttük el a hotel szobában. Erre a helyzetre nem voltunk felkészülve, ezért úgy oldottuk meg, ahogy tudtuk, vagyis 1 telefonról jelentkeztünk be ketten. / Sajnos a hotel sem volt felkészülve az internetes terhelésre./ Problémamegoldó készségünk remekül fejlődött ☺

A képzésen nagyon sok hasznos módszertani anyagot ismertünk meg vagy elevenítettünk fel , melyet tanítási óráinkon tudunk használni. Ezek az anyagok alkalmazhatóak a jelenléti és az online oktatás során.
A megismert feladatok, játékok alkalmasak az idegen nyelv oktatásának színesebbé tételére mind alsó, mind felső tagozaton: többek között a CLIL módszer alapjai , Wiki oldalak létrehozása és felhasználása egy-egy csoportban, az angol nyelv elsajátítása során használt készségek fejlesztésére irányuló feladatok és gyakorlatok.
A módszertani képzésünk során az oktatónk jóvoltából megismerkedtünk Málta kultúrájával és történelmével , majd személyesen is meg tudtunk látogatni számos turisztikai látványosságot.
Kellemes környezetben és magasan kvalifikált szakemberek által angol nyelven vezetett kurzus nagyon hatékony és fejlesztő, csak ajánlani tudjuk mindenkinek.


Takácsné Kádár Erika és Kádárné Varga Szabina
 

Kúszné Nagy Tímea Noémi: Firenze és Assisi, ahol átölel a történelem és Isten…

Creativity, Innovation, Motivation and new Teaching Methodologies - 2021. júl. 9. -júl. 23.

Az Erasmus + projektnek köszönhetően ez év nyarán két hetet tölthettem Olaszország egyik gyöngyszemében, Firenzében. Az általam látogatott kurzus elnevezése: Creativity, Innovation, Motivation and new Teaching Methodologies - ami gyakorlatilag egy módszertani továbbképzést jelentett. Az első héten - a kor kihívásainak megfelelően - interaktív technikákat sajátítottunk el, amelyek segítségével megkönnyíthetőek a tanítási - tanulási folyamatok. A kurzus második felében a legfrissebb pedagógiai szemléleteket tanulmányoztuk - kielemezve azok pozitív és negatív aspektusait. Lengyel, spanyol, litván, szlovák és német társaimmal igazán jó csapatot alkotva vitattuk meg egymás tapasztalatait, meglátásait az adott téma kapcsán. A két hét zárásaként igen nehéz szívvel váltunk el egymástól, ígérve, hogy a jövőben továbbra is tartjuk majd a kapcsolatot. A kurzuson szerzett tapasztalatok mellett maga a város és annak virágzó kulturális közege is jelentősen hozzájárult az ember gondolkodásmódjának, háttértudásának kiszélesítéséhez. Firenze minden utcája történeteket mesél…a templomok, a csodás múzeumok, a paloták és kertek ámulattal töltenek el. A dóm, mely a keresztény világ negyedik legnagyobb temploma - zseniális alkotóival (Brunellesci, Giotto, Ghiberti), építészeti titkaival, a történelem során itt lezajlott eseményekkel… maga a csoda! Firenze bővelkedik szent helyekben (Santa Croce, Santa Maria Novella, San Lorenzo…), melyek hasonlóan lenyűgözőek! Szépségüket fokozza, hogy Michelangelo vagy Donatello, esetenként pedig Giotto keresztre feszített Krisztusa tekint ránk a 13-14. századi freskók előterében. S az ember szívében a hála lángja lobban…, többek között amiatt, hogy ezeket a kincseket megőrizték a következő generációk számára. A Firenzében található múzeumok is hasonló értékeket rejtenek. Az Uffizi képtár, mely a világ legrégebbi galériája - olyan művészek kincseit őrzi, mint Leonardo da Vinci, Michelangelo, Raffaello vagy Botticelli… De sorolhatnám tovább az Akadémián, a Bargello múzeumon, a Dante házon keresztül végeláthatatlanul a szebbnél szebb műtárgyakat, festményeket, kerámiákat, intarziás bútorokat és történelmi ereklyéket oltalmazó intézményeket… Felbecsülhetetlen és felfoghatatlan, amit Firenze összegyűjtött és megőrzött - s ebben nagy jelentősége volt egy bizonyos famíliának. A város, mely oly sokat köszönhet a Medici családnak , a művészetek első jelentős pátfogóinak - nem feledkezett meg emléküket tisztességgel megőrizni. A Palazzo Medici- Riccardi, a Mediciek első lakóhelye ma múzeum, egy igazi ékszerdoboz a történelmet kedvelőknek. A Palazzo Vecchio, a városháza, mely I. Cosimo de Medici idejében szolgált a család székhelyéül, szintén tanúbizonyságot tesz korábbi lakóiról, hiszen mennyezetfreskóin a leghíresebb családtagok szerepelnek. A Pitti palota, az utolsó Medici rezidenzia, a három helyszín közül a leggrandiózusabb, egyszerűen csak ámulattal vegyes csodálatot vált ki mesés termeivel, pompás és hatalmas kertjével… Firenze a toszkán vidék központja, UNESCO világörökségi helyszín , de a közelében található városok is igazi gyöngyszemek. Szintén szerepel az UNESCO listáján Pisa, Siena és San Gimignano, ahová az iskola szervezett látogatást. Emellett személyes álmom volt meglátogatni Szent Ferenc szülőhelyét, Assisit, mely már Umbria területén található. Minden elképzelésemet felülmúlta ez a csodás városka! (Mondanom sem kell, szintén világörökségi helyszín.) Történelme Kr. e. 1000-ig nyúlik vissza: etruszkok, rómaiak éltek ezen a területen. Assisi, mely a Subacio-hegynek támaszkodik, az egyik legszebben megőrzött középkori település. Szent Ferenc (1182-1226.) életének eseményeit templomok, ferences rendi műemlékek és természetesen a lenyűgöző bazilika őrzi. Feltétlenül szerettem volna ellátogatni Szent Damjánba is, mely Assisitől 15 perces sétával érhető el olajfaligetek és ciprusok övezte csendes kis úton. Itt történt az elhívás: „Ferenc, menj, és javítsd meg omladozó házamat!” A hely egyszerűen magával ragadó, az ember szinte hallja az ének szövegét: „Fivérem, Nap és nővérem, szél”… és örömteli békesség és földöntúli jóság tölti el a szíveket. A csoda kézzel foghatóvá válik… Firenze és környéke végtelen tárháza a csodáknak, felfedezni és átélni azokat mérhetetlen megtiszteltetés, egyszerűen ajándék… Az Erasmus + programok segítségével remélhetőleg sok-sok diák és pedagógus juthat el ilyen és hasonló, lenyűgöző szépségű helyszínekre. Olyan helyekre, ahol átölel a történelem és Isten…

 

Kúszné Nagy Tímea Noémi