„Teachers Helping Teachers” fórum
A foglalkozások moderátorát a januári képzésen részt vevő tanárok közül választották ki.
A cél az volt, hogy a tanárok segítsék és támogassák egymást az iskolai életben felmerülő problémáikban. Egy kis tanári csoportban sok problémára lehet megoldást találni.
A Pozitív fegyelmezés kifejezetten hangsúlyozza, hogy a csoport tagjai sok segítséget tudnak egymásnak nyújtani.
Az is nagyon fontos, hogy a csoportvezető inkább facilitálja a csoportot, mintsem tanítsa. A képzésben kapott anyagok nagyon hasznosak ebben a tekintetben. A facilitátor különböző érzékenyítő tevékenységeket végez a kollégákkal és/vagy közös problémamegoldó foglalkozásokat vezet.
A havi zoom találkozó is nagy segítséget jelentett. Minden országból részt vettek a facilitáló tanárok, és a találkozót vezető Pozitív fegyelmezés tréner válaszolt a felmerülő kérdésekre.
A „Teachers Helping Teachers” foglalkozások az egyes országokban a következőképpen működtek:
Magyarország:
A heti foglalkozások népszerűsítésére plakátot készítettünk, és e-mailt küldtünk a kollégáknak. Egy munkatársi értekezleten is megvitattuk ezt a lehetőséget. Minden tanár két foglalkozásra jelentkezett, de természetesen annyiszor vehettek részt, ahányszor csak akartak. A foglalkozásokat két önkéntes tanár segítette. A moderátorok felváltva moderálták a foglalkozásokat. A foglalkozások mindig tartalmaztak egy valós problémát az iskolai életből és egy tapasztalati tevékenységet.
Nehézségek: Néhány tanár nem tudott röviden beszélni - a facilitátor nehezen tudta félbeszakítani; Elég nehéz volt megnevezni az érzelmeket; Sokszor a tanárok nem értették, hogy mit kell tenniük.
Sikerek: A tanárok másnap a tanári szobában beszéltek a foglalkozásról; Néhány esetben többen akarták megoldani a problémáikat (a terv az, hogy foglalkozásonként egy-egy esetet vizsgálnak meg); Sokan megtanultak megoldásokon dolgozni ahelyett, hogy csak panaszkodnának.
Franciaország:
Azt mondtuk a tanároknak, hogy a 2023-2024-es tanév végén részt vesznek egy THT-ülésen. Megkínáltuk őket ebéddel, hogy nagyobb lelkesedéssel jöjjenek. Minden csoportot 4 facilitátor és legalább ketten kísértünk el. Minden foglalkozás elején elmagyaráztuk, hogyan működik a THT, és bemutattuk az általunk követett eljárást. Sokan nagyon fogékonyak voltak, és lelkesen vettek részt, néhányan pedig megpróbálták megvalósítani az osztályukban a tanácsokat, különböző sikerrel, de szinte mindenki élvezte a megbeszéléseket és a dolgok előhozatalát.
Pozitívumok: A tanári szobában a megbeszélések a foglalkozások előrehaladtával fejlődtek, és a tanárok inkább a megoldások kereséséről beszéltek, mint arról, hogy csak panaszkodjanak egy nehéz helyzetre. A facilitátorok azt javasolták, hogy a kollégáik csináljanak THT-t, amikor hallották őket egy problémáról beszélni.
Negatívumok: Néhány csoportot nehéz volt facilitálni, mert a jelenlévő tanárok nem voltak motiváltak, vagy nem akarták kifejezni magukat.
Lengyelország:
A heti foglalkozásokról szóló információkat e-mailben küldtük el az iskola összes tanárának. Rendszeres délutáni találkozókat tartottunk. Minden tanárt szívesen láttak, és annyiszor csatlakozhattak az egyes foglalkozásokhoz, ahányszor csak akartak. Az üléseken egy-egy valós problémát beszéltünk meg az iskolai életből és egy élményszerű tevékenységet. A tanári szobában felmerülő problémákat is megbeszéltük. A foglalkozásokat két képzett tanár vezette, akik felváltva moderálták a foglalkozásokat.
Nehézségek: Az egyik ülés során csak egy problémát vitattunk meg. A csoportból nem minden tanár tudott beszélni a problémáiról.
Sikerek: A tanárok lelkiismeretesen végrehajtották az üléseken javasolt megoldási javaslatokat, és beszámoltak a facilitátoroknak.
Portugália:
A THT foglalkozásokat azzal a céllal szervezték, hogy minél több tanárhoz eljussanak. Egy promóciós plakátot készítettek, amelyet e-mailben küldtek el a tanári kar minden tagjának. A különböző időbeosztások figyelembe vétele érdekében két különböző időpontot kínáltak a foglalkozásokra: keddenként 13:30-tól 14:15-ig és szerdánként 12:50-től 13:35-ig. A foglalkozásokat májustól (6 foglalkozás) júniusig (4 foglalkozás) tartották, összesen 10 alkalommal.
Nehézségek:
Alacsony részvétel: Az eltérő időbeosztások összeegyeztetésére tett erőfeszítések ellenére a vártnál alacsonyabb volt a részvétel. Ez korlátozta a foglalkozások általános hatását és hatékonyságát.
Ütemezési konfliktusok: Néhány tanárnak nehézséget okozott, hogy részt vegyen a foglalkozásokon, mivel a feladatok vagy korábbi kötelezettségek ütköztek egymással.
Sikerek: A foglalkozások értékelése számos sikert emelt ki. A foglalkozásokat a részt vevő tanárok pozitívan fogadták, és pozitív visszajelzéseket kaptak a tartalomról és a lebonyolításról. A változatos időbeosztási lehetőségeket nagyra értékelték, mivel rugalmasságot biztosítottak az eltérő időbeosztású tanárok számára. Emellett a foglalkozások együttműködő és vonzó környezetet teremtettek, kávéval és süteményekkel, ami hozzájárult a résztvevők közösségérzetének kialakulásához.