KÉT VIHAR KÖZÖTT ANGLIÁBAN

Iskolánkban számos Erasmus+ program fut egymással párhuzamosan, melyekre igen nagy az érdeklődés tanulóink körében. Legutóbbi külföldi látogatásunk célpontja Anglia volt, ahová a 2018-1-RO01-KA229-049265_4 azonosító számú Education Without Borders (Iskola határok nélkül) című pályázat keretén belül utazhattunk. Ebben a pályázatban iskolánk 4 európai intézménnyel (egy a romániai Moreni városból, egy az angliai Romfordból, valamint egy a francia Reunion szigetén található Saint Louisból) működik együtt. A pályázat keretén belül nagy hangsúlyt fektetünk a tanórán kívüli tudásgyarapításra, a változatos és érdekes iskolai életre. A projekt keretén belül iskolánk felső tagozatos diákjai közül néhányan már utazhattak, egyik alkalommal Reunion szigetére, másik alkalommal pedig Romániába.

Legutóbbi kirándulásunk úti célja Anglia volt, vendéglátó intézményünk pedig egy London külvárosában található iskola volt, a Bower Park Academy. Ez alkalommal öt 7.a osztályos tanuló (Kerekes Ákos, Lenhardt Ákos, Nagy Kristóf, Szekeres Lázár, Varga Sándor) és két kísérő pedagógus (Gulyásné Auffenberg Noémi, Kerekesné Dócs Nikoletta) utazhatott a szeles, de annál izgalmasabb és érdekesebb szigetországba. Felkészülésünket már az utazást megelőző tanévben elkezdtük, melynek keretén belül diákjainknak szakköröket, önkéntes munkákat szerveztünk. A résztvevő országok különböző témákkal csatlakoztak a projekthez. A SZIGNUM az önkéntes munkák népszerűsítését tűzte ki céljául, ahol tanulóink különböző segítő tevékenységgel támogatják és színesítik iskolánk és egyéb intézmény (pl. Makói Óvoda Kassai Utcai Tagintézmény, Pápay Endre Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény) programjait.

Az Angliában töltött egy hetes látogatásunk programja az egészséges életmódhoz és táplálkozáshoz kapcsolódtak. Bár megérkezésünk a Ciara nevű vihar miatt kissé kalandosra sikerült, a programokba időben be tudtunk kapcsolódni. A román és francia iskolák csoportjai azonban csak 1-2 napos késéssel tudtak csatlakozni. A hatalmas széllel és özönvízszerű esővel érkező vihar miatt a Londonba tartó repülőnket a Brit-szigeteken található Doncaster Sheffield Repülőtérre irányították, ahonnan buszokkal szállítottak vissza bennünket a London Luton Repülőtérre. Vendéglátóink türelmesen és készségesen vártak minket, majd másfél órányi utazás után végre Romfordba érkeztünk. A gyerekeket saját családtagként fogadták be egy hétre az angol családok, lehetőséget teremtve ezzel a folyamatos angol nyelvi párbeszédre.

Programjaink igen változatosak voltak, első napunkon megismerhettük a romfordi Bower Park Academy intézményt, amelyben a hét nagyobb részét töltöttük. Az ismerkedéshez különböző drámajátékok (pl. Zip Zap Boing) varázsolták oldottabbá a hangulatot. A játékok alatt sokat nevetgéltünk, az angolok nyitottsága, barátságos fogadtatása pedig az egész hetünket bearanyozta. Az angol iskola több, kisebb épületből áll, amelyben a hagyományos tantermek mellett helyet kap egy drámaterem, egy fitneszterem, és egy tankonyha is. A hét második felében ezekben a tantermekben az angol gyerekek mellett az egészséges életmódhoz kapcsolódóan tanulhattak a magyar, román és francia diákok is. Az angol menza egytálételből állt, amiben minden nap helyet kapott a friss zöldség. A vegetáriánusoknak külön ételt biztosítottak, az ízletes burgonya pedig szinte minden alkalommal jelen volt a tányérunkon valamilyen formában. A halból és sült krumpliból álló Fish and Chips igen népszerű az angol gyerekek körében, amit egyik nap magunk is megkóstolhattunk.

Második nap egy nagyobb túrát tettünk London külső, északi részén fekvő kerületében. A túra útvonala igen sáros volt, a mud (sár) úgy ragadt a cipőnkre, mintha mézbe léptünk volna. A ragadós domb megmászása végén répával kínálhattuk a szelíd angol gímszarvasokat, a Red Deert, pontosabban a rőt vagy vörös szarvasokat.

Harmadik napunk a mozgás jegyében zajlott. Az öt iskola diákjai kevert csapatokat alkotva két és fél órán keresztül sportolta végig a délelőttöt. A kosár- és kézilabda játékok után pedig vonattal utaztunk Stratford állomásig, ahol a Lea folyón hajókázva nézhettük meg a 2012-es nyári olimpiai játékokra épült Queen Elizabeth Olympic Park sportkomlexumát.

A negyedik napon a különböző nemzetek ételein és a testedzésen volt a hangsúly. A vegyes csoportok különböző helyszíneken gyarapították ismereteiket. Voltak, akik más nemzetek ételeit készítették el, és voltak olyan diákok, akik konditeremben gondoskodtak testük fitten tartásáról. Az elkészült ételeket a nap második felében mindenki megkóstolhatta. Az angol Wholemeal Rolls (teljes kiőrlésű tekercs) és Chicken Soup (csirkeleves) mellett a gyerekek az alábbi ételeket is megfőzhették: Romanian Meatball Soup with Rice (román húsgombócleves rizzsel), a Skinny French Onion Soup (hagymaleves), valamint a magyar marhagulyást. A feladat attól volt izgalmas, hogy a csapatoknak nem a saját nemzetük ételeit, hanem másokét kellett elkészíteniük. Az elkészült ételeket végül mindenki megkóstolhatta, reméljük, a magyar gulyásleveshez mindenki kedvet kapott.

London belvárosát és a főbb látnivalókat pénteken nézhettük meg, ahová vonattal és metróval (London Underground) érkeztünk. Első állomásunk a Kings Cross Station (vasútállomás) volt, amely sokak számára ismerősen csenghet a világhírű és népszerű Harry Potter könyvsorozatból, esetleg filmekből, a Roxfort Expressz – vagy ahogyan az angolok hívják, Hogwarts Express – innen indult a híres varázslóiskolába, a Roxfortba. A Platform 9 ¾ (9 és háromnegyedik vágány) előtt álló hatalmas sort idő hiányában nem tudtuk kivárni, de kárpótolt bennünket a Harry Potter Shop, ahonnan számos ajándéktárggyal gazdagíthatta gyűjteményét az, aki szereti Harry Potter világát. A kosarakba többek között a négy ház (Griffendél, Mardekár, Hollóhát, Hugrabug) ceruzái, pólói, sáljai és sapkái kerültek, de kaphattunk Hedvig baglyot (legalább 4 különböző méretben), Dobby házimanót, Tekergők térképét, varázspálcát, üstöt, bögrét, időnyerőt, bőröndöt, kulcstartót és még számtalan egyéb csecsebecsét is. Az árak igen borsosak voltak, de a rajongók egyéb üzletekben olcsón is beszerezhették a Harry Potter tárgyaikat, ruháikat. A Primark nevű üzletben például már 3 fontért (kb. 1200 Ft) is vásárolhattunk HP pólót vagy pulóvert.

A Kings Cross pályaudvarról utunk nem a varázslóvilág felé vitt, hanem a tudományok világába, egy ingyenesen látogatható tudományos múzeumba. Az 1857-ben alapított South Kensington Museum részeként alapított Science Museum[1] az egyik leghíresebb múzeum Londonban, amely 2,7 millió látogatót fogad egy évben. A közel 300 ezer kiállított tárgy történetileg mutatja be a tudomány fejlődését, különösen a technológiai és az orvostudomány terén. Itt tekinthető meg többek között Stephenson első gőzmozdonya, a világ első sugárhajtóműve, valamint az Apollo 10 parancsnoki kabinja.

A múzeumlátogatást követően a St. James’s Parkon keresztül ellátogattunk a Buckingham palotához is. Bár Erzsébet királynővel nem, de sétánk során több mókussal is találkoztunk, akiket az arra járó emberek a kezükből etettek. A 20-25 perces séta során kívülről megcsodálhattuk a Westminster-apátságot (Westminster Abbey), amely London építészetileg és történelmileg egyik legjelentősebb műemléke. Az angol királyok koronázási és temetkezési helyéül is szolgáló székesegyházban nyugszik több híres tudós is, mint például Newton, Darwin, Stephen Hawking. Mindemellett az apátság olyan eseménynek is otthont adott, mint Vilmos herceg és Kate Middleton esküvője 2011-ben.

A hét gyorsan eltelt, a sok látnivaló és program minden angliai percünket élvezetessé tette. Többször is utazhattuk emeletes busszal (double decker), metróval (Underground), vonattal. Három repülőtéren (Luton, Doncaster, Gatwick) is megfordultunk, finomakat ettünk, ittunk (Yorkshire pudding, English tea – szigorúan tejjel J ), és nem utolsósorban angol nyelvtudásunkat is csiszolhattuk, bővíthettük. Egy biztos, mindannyiunk számára egy életre szóló élmény marad Anglia, London és a rendkívül vendégszerető és gondoskodó angol barátaink, akik velünk izgultak, hogy a következő, Dennis névre keresztelt vihar engedje felszállni a hazafelé tartó járatunkat. Köszönjük ERASMUS+, hogy lehetőségünk volt mindezt átélni! Május elején a SZIGNUM várja házigazdaként az angol, francia és román iskolák diákjait, tanárait. Reméljük, hogy vendégeink nálunk is élményekkel telve töltik majd a hetet.